Ombudsman voor senioren opent veel deuren

Een goede ombudsman is niet iemand met kennis maar iemand met kennissen, zegt Arie Slob (55). Hij is de eerste ombudsman voor senioren in Nederland.

“Veel ouderen lopen tegen de uitvoering van wetgeving aan. Die is zo ingewikkeld dat mensen niet meer weten hoe ze formulieren moeten invullen, en dat is triest.“ Steeds meer ouderen weten gelukkig wel de weg te vinden naar de ombudsman, zegt Slob.

Hij is lid van het dagelijks bestuur van de Protestants Christelijke Ouderenbond (PCOB). Door de bond werd hij gevraagd voor de functie van ombudsman in het gewest Zuid-Holland. Het zijn vooral ouderen vanaf 65 jaar die aankloppen voor hulp. Vragen gaan over het indienen van bezwaarschriften voor de onroerend zaak belasting, erfrecht en het nieuwe ziektekostenstelsel. Ook niet PCOB-leden kunnen een beroep doen op Slob.

Hij heeft voorbeelden genoeg van ouderen die terecht zijn gekomen in een 'bureaucratische mallemolen'. Bij een instelling voor ouderenwerk bleek een formulier invullen, waarmee de kosten van de maaltijd kon worden gecompenseerd, anderhalf uur te duren. “Inmiddels is de sociale dienst bezig de formulieren eenvoudiger te maken.“

Naar de landelijke ombudsman zullen veel ouderen volgens Slob niet stappen. “Die afstand is voor ouderen te groot, als ze hem al weten te vinden.“ Naast het helpen zoeken naar een oplossing biedt Slob vaak een luisterend oor. “Soms heb je geen antwoord, maar ben je het antwoord.“

Zijn jarenlange ervaring binnen het provinciale CDA-bestuur en zijn achtergrond als jurist komen goed van pas. Zijn netwerk is groot. “Bovendien zijn instanties huiverig voor een ombudsman. Ze zijn bang dat de publiciteit wordt gezocht. Waarom krijg je anders iets voor elkaar wat een 'gewoon' persoon niet lukt?“ Een ombudsman opent deuren, zegt hij. Een paar maanden geleden nam een vrouw contact met hem op, omdat zij door het veroorzaken van een ongeluk haar rijbewijs was kwijtgeraakt. Acht maanden lang probeerde de vrouw te achterhalen wanneer ze haar rijbewijs terug kon verwachten. Tevergeefs. “Toen ik uiteindelijk een brief schreef aan het CBR kreeg ze het gelijk terug.“

Een ander voorbeeld is een vrouw die een te hoge energierekening kreeg. Bellen en brieven schrijven haalden niets uit, maar toen de ombudsman contact met het bedrijf opnam, werd er wel opnieuw naar de nota gekeken. De vrouw bleek gelijk te hebben en kreeg tientallen euro's terug.

Door meer bekendheid hoopt Slob dat meer provincies, of gewesten, een ombudsman voor senioren in het leven roepen. “Mijn ideaal is over vijf jaar een ombudsfunctie voor elke afdeling van het PCOB.“

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden