Omarm uw medemens, en de cultuur van deze tijd

Mata Amritananda Mayi is een Indiase vrouw, die in 1953 is geboren in de deelstaat Kerala. Ze was een vrolijk, springerig wicht, een beetje ongewoon in de strakke Indiase samenleving, met zijn verstikkende kastenstelsel.

In 1973 begon zij, zonder te letten op kaste of andere afkomst, alles en iedereen te omhelzen die daarop prijs stelde, en dat waren er nogal wat mensen. Ze maakt zestien-urige werkdagen en naar schatting heeft ze, sinds 1973 dus, 31 miljoen mensen omarmd. Dat komt grofweg neer op ruim tweeduizend per dag, met een omhelsdag van zestien uur betekent dat een halve minuut per knuffel. Mensen knappen er enorm van op, staat te lezen in Volzin, tijdschrift voor zinvol leven. Onlangs stond 'moeder Amma', zoals ze ook wel wordt genoemd, te omhelzen in de Expohal in Houten. De verslaggeefster komt daar veel stralende geknuffelden tegen, die er weer helemaal tegenop kunnen en in die halve minuut compensatie hebben gekregen voor moeder- of andere liefde, bijvoorbeeld van de kerk, die ze tekort zijn gekomen.

Moeder Amma heeft een website met bijbehorende winkel. Ze verkoopt daar producten van haar ashram, waaronder Ammapoppen, in omhelzende houdingen, voor bedragen tussen de 45 en 185 euro. De opbrengst gaat naar liefdadigheidsprojecten, zoals de bouw van huizen voor Indiase weduwes.

Volzin is nog niet uitge-omarmd. Ook een verhaal over de katholieke kerk gaat daarover. 'Bent u een zuurpruim of optimist?' luidt de kop met als onderkop: 'Omarm de cultuur voor het te laat is.' Aanleiding voor de beschouwing is de pastoor van Liempde, die een parochiaan de uitvaart weigerde, omdat hij voor euthanasie had gekozen. Volzin: 'De fundamentele waterscheiding in de rk kerk van tegenwoordig wordt bepaald door de verhouding tussen kerk en de hedendaagse cultuur. Aan de ene kant staan zij die de cultuur met blijheid en optimisme tegemoet treden, terwijl aan de andere kant degenen staan die de cultuur zo ver mogelijk buiten de kerkelijke deur willen houden'. De kerk staat voor dezelfde keuze als destijds kerkvader Augustinus: een kleine kerk voor heiligen of een grote kerk voor zowel zondaars als vromen. Volzin: 'Augustinus was zeker niet onkritisch ten opzichte van de cultuur van zijn tijd, maar hij zag wel overal de sporen van Gods werk: in de schone kunsten, de ambachten en de (heidense) filosofie... De Groningse bisschop Gerard de Korte is een sterke vertegenwoordiger van deze stroming van gelovige cultuuroptimisten'. De Korte schreef: 'Gezelligheid vormt een concrete uiting van hartelijke naastenliefde'.

Spui, UvA Alumni Magazine, spreekt met oud-student Ernst Hirsch Ballin, in het vorige kabinet nog minister van justitie maar nu een voorman van de anti-gedoogoppositie binnen zijn partij, het CDA. Van beroep is hij tegenwoordig hoogleraar mensenrechten. Weinig goede woorden heeft hij voor het concept-wetsvoorstel over het nationaliteitsrecht, dat volgens hem allerlei verborgen uitsluitingsmechanismen bevat: "Ze maken helaas deel uit van het kabinetsbeleid, dat ook een drempel wil opwerpen tegen een dubbele nationaliteit. Meer dan een miljoen mensen in Nederland heeft meer dan één nationaliteit, wat in de praktijk geen enkel probleem oplevert."

Veel dragers tegen wil en dank van twee paspoorten zullen het er gloeiend mee oneens zijn. Zoals dienstplichtige Turkse Nederlanders. Velen zijn goeddeels in Nederland opgegroeid en zouden welllicht van hun Turkse paspoort afwillen, wat om diverse redenen moeilijk is. Vanwege dat extra paspoort moeten ze in Turkse militaire dienst, wat ze deels kunnen afkopen. Ze moeten dan wel enige weken in Turkije onder de wapenen, waarbij ze fors worden afgebeuld op antieke militaire wijze en een portie nationalistische indoctrinatie krijgen toegediend. Met afkoopsom en bijkomende kosten is het een financiële schadepost van al gauw 10.000 euro. Erger is de cultuurschok die de vaak al middelbare Nederlands Turkse 'rekruten' ervaren, zodat een niet gering percentage na terugkeer in Nederland bij de geestelijke gezondheidszorg belandt.

Hoezo geen probleem? En wat te denken van Marokkaanse Berbers in Nederland, die van de Marokkaanse autoriteiten hun kinderen geen Berberse namen mogen geven, ook geen christelijke, maar alleen Arabisch-islamitische? Ook zij danken dat aan die gedwongen dubbele nationaliteit, die Hirsch Ballin geen probleem vindt.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden