Om te slagen is meer nodig dan lef alleen

Al op de middelbare school was het duidelijk voor Sander Koppelaar (25): hij wilde ondernemer worden. Het idee van een eigen zaak, waar hij zelf de beslissingen kon nemen, fouten kon maken en successen kon boeken, fascineerde hem. Bovendien stond het werken in een grote organisatie hem tegen. „Die bedrijven zijn vaak log, waardoor het moeilijk is om zelf iets te kunnen veranderen en betekenen.” Inmiddels stampt Koppelaar zijn tweede bedrijf uit de grond: Next2news.

„Na mijn studie Kunstmatige Intelligentie was ik full time ’problemen oplosser’ bij het Amstel Hotel. Daar merkte ik dat het selecteren van de juiste opleidingen bij de juiste werknemers, binnen het hotel, een arbeidsintensief proces was.” Dat probleem zou het fundament vormen voor zijn eerste bedrijf. In de late uurtjes schreef hij, op zijn studentenkamer, een computerprogramma dat opleidingen aan functies koppelde. Zijn chef nam het programma blij verrast in gebruik.

„De feedback die ik van hem kreeg gebruikte ik om het programma aan te passen en te verbeteren. Tot het optimaal werkte.” Omdat de hotelwereld klein is, kregen ook andere hotels lucht van het concept. Voor hij het wist zat hij in het Midden Oosten aan de onderhandelingstafel, kon hij zijn baan bij het hotel opzeggen, en een krap kantoortje in Amsterdam Oud-Zuid huren. Twee jaar later verkocht hij het programma voor een flinke smak geld aan Raet, een bedrijf dat verantwoordelijk is voor de verwerking van één op de drie loonstroken in Nederland. Inmiddels wordt het gebruikt van Nairobi tot Boedapest, en van Madrid tot Aboe Dhabi.

Tijd voor vakantie was er niet na de verkoop, want de ondernemer kreeg lucht van een ander probleem. „Advertentieruimte op websites van kranten is praktisch alleen toegankelijk voor bedrijven met een groot budget. Dat is voor de uitgevers nadelig omdat reclame-inkomsten dalen als die paar bedrijven het slecht doen. En voor kleine bedrijven is het slecht omdat ze via kranten moeilijk hun producten kunnen aanprijzen.”

Na talloze gesprekken met uitgevers bedacht hij daarom opnieuw een programma – Next2news – waarmee ook MKB’ers van de advertentieruimte gebruik kunnen maken. „Websites die zijn aangesloten bij Next2News krijgen onder ieder online artikel een link waar adverteerders op kunnen klikken. Via die link komen op mijn site waar ze gemakkelijk hun reclamebanner kunnen achterlaten. Wij keuren de reclameboodschap goed en plaatsen hem onder de tekst. Zo huren kleine bedrijven als het ware de ruimte onder de tekst op internet.”

Het voordeel daarvan is dat producten direct aan de juiste doelgroep worden gepresenteerd. Zo kan een kledingaanbieder zijn banner plaatsen bij een artikel over kleding. Per geplaatste advertentie, die ongeveer 100 euro per week kost, gaat ongeveer een derde naar Koppelaar.

Officieel startte zijn bedrijf deze maand. Inmiddels gebruiken onder andere NRC, de Volkskrant en De Telegraaf het. Daar waren weliswaar velen uren keihard werken voor nodig, maar het is het waard vindt Koppelaar. „Zelf een product vormen naar mijn ideeën, het groot maken, dat voelt voor mij niet als werk. Want ik haal er meer energie uit dan dat ik erin stop.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden