Om te overleven moet Snapchat meer worden dan een gimmick

Een korte termijn hype, noemt beursanalist Wim Zwanenburg van vermogensbeheerder Stroeve Lemberger de app al.Beeld REUTERS

Topman Evan Spiegel hoopt met een opfrisbeurt zijn Snapchat tot grotere hoogtes te tillen. Maar is dat genoeg om het bedrijf te redden?

Hij heeft een fout gemaakt, zei hij eerlijk. “Daar moeten we nu van leren.” Met die woorden gaf Evan Spiegel, geestelijk vader van de foto- en videoapp Snapchat, vandaag te kennen dat zijn bedrijf voor het derde kwartaal op rij ondermaats presteert. De app heeft met 178 miljoen actieve Snapchatters wel meer gebruikers dan ooit, maar dat is minder dan waar analisten op hoopten. Dan die ‘fout’ nog: het bedrijf draaide veertig miljoen dollar verlies op de geflopte Snaptecle. Het gros van deze duur geproduceerde hightech zonnebrillen – voorzien van cameraatje – ligt te verstoffen in een pakhuis.

Een korte termijn hype, noemt beursanalist Wim Zwanenburg van vermogensbeheerder Stroeve Lemberger de app al. “Die slechte resultaten verbazen me niks”, zegt hij over het bedrijf dat nog maar zeven maanden geleden met veel tromgeroffel de beurs betrad. “Hun omzet is weliswaar bijna verdubbeld naar ruim 207 miljoen dollar. En ze hebben 4,5 miljoen dagelijkse gebruikers meer dan vorig kwartaal. Maar ik ben er niet zeker van of ze de gebruikers die ze nu hebben nog twee tot drie jaar kunnen vasthouden.”

Dat heeft volgens Zwanenburg te maken met de moordende concurrentie in de sociale-mediawereld. De op zijn smartphone gefixeerde tiener verstuurt niet alleen foto’s en korte berichtjes via Snapchat, maar is ook verslaafd aan Instagram en Whatsapp. En net als op Snapchat kunnen die tieners (en andere gebruikers) daar hun saaie foto’s opfluffen met konijnenoortjes of een uitgestoken hondentong. Zwanenburg: “Om mee te blijven doen moet Snapchat meer worden dan alleen een geinige gimmick waarmee je foto’s kan versturen.”

Geheime hang-out

Juist die geinige gimmick maakte dat de app vijf jaar geleden razend populair werd onder jong publiek, herinnert techexpert Danny Mekic zich nog. “Doordat het voor buitenstaanders zo’n ingewikkelde app lijkt, was het voor de gebruikers een soort geheime hang-out. Een coole plek waar je pas na drie keer kloppen en een rondje maken naar binnen mocht.” Maar nadat Facebookbaas Mark Zuckerberg besloot Snapchats geinige tooltjes ook in zijn iets toegankelijkere platforms te gebruiken (Instagram, Whatsapp en Facebook) ging het bergafwaarts. “Dat wat Snapchat uniek maakte, zag je plots overal verschijnen”, zegt Mekic.

“Wen eraan en geniet ervan als iemand je kopieert omdat je fantastische dingen maakt”, sneerde Evan Spiegel begin dit jaar nog naar aanleiding van Facebooks kopieergedrag. Na een reeks teleurstellende kwartaalcijfers is zijn toon compleet anders. Spiegel zegt te kunnen leren van concurrenten als Zuckerberg. Net als Twitter wil hij zijn app een opfrisbeurt geven. Net als Facebook wil hij toegankelijker worden voor een breed publiek. En net als videostreamer YouTube wil hij populaire gebruikers gaan betalen voor hun unieke bijdrage aan het platform. Tot slot moet ook meer toegankelijkheid voor adverteerders de inkomsten vergroten.

Of hiermee het lang uitgebleven beurssucces eindelijk een feit wordt, is de vraag. Volgens beursanalist Zwanenburg kan alleen een grove ingreep in het management het tij keren. Wat kan betekenen dat de piepjonge Spiegel (met 27 jaar de jongste bestuursvoorzitter van een beursgenoteerd bedrijf) het veld moet ruimen. Mekic roemt Spiegel juist om zijn eerlijkheid. “Hij geeft aan dat zijn make-over verkeerd uit kan pakken. Dat de gebruikers die hij nu heeft misschien niet zitten te wachten op een toegankelijke app. Die eerlijkheid hoor je niet vaak in deze wereld. Daarbij, misschien komt het ook gewoon goed. Er was veel tumult toen Facebook aankondigde een mobiele applicatie te maken. En dat is ook goed afgelopen.”

Lees ook:
Hoe Snapchat in de houdgreep ligt bij Facebook
De geneugten en gevaren van offline leven

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden