Om gezond te blijven is nog meer beweging nodig

Volgens de onderzoekers moet je rond de 6 tot 8 uur per week hardlopen. Beeld thinkstock

Er valt bijna niet meer aan te ontkomen: we moeten meer bewegen. Nu blijkt ook het beweegadvies van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aan de lage kant. Britse en Amerikaanse onderzoekers concludeerden dat we zo'n vijf tot zeven keer meer moeten bewegen dan de organisatie adviseert.

De Britse en Amerikaanse onderzoekers publiceerden hun resultaten vandaag in het British Journal of Medicine. De wetenschappers vergeleken 174 onderzoeken over de effecten van bewegen met elkaar. Daaruit blijkt dat we veel meer moeten bewegen dat de WHO aanraadt.

Volgens de WHO moet je 600 MET-minuten per week bewegen (ongeveer twee uur hardlopen), maar volgens de onderzoekers zou dit rond de 3000 tot 4000 MET-minuten moeten zijn (rond de 6 tot 8 uur hardlopen).

Dat betekent overigens niet dat je al die tijd in de sportschool moet doorbrengen, volgens de onderzoekers kan je op allerlei manieren meer bewegen. "Met bijvoorbeeld dagelijks 10 minuten traplopen, 15 minuten stofzuigen, 20 minuten tuinieren, 20 minuten hardlopen en 25 minuten lopen of fietsen naar je werk kom je aan genoeg beweging", schrijven de onderzoekers. De duur van de verschillende activiteiten heeft te maken met hoe intensief de betreffende inspanning is.

Meer bewegen zou onder meer verschillende ziektes tegengaan. Het risico op ziektes als borstkanker, darmkanker, diabetes, hartkwalen en een beroerte vermindert door meer bewegen, stellen de onderzoekers. "Nu de bevolking ouder wordt en de laatste twintig jaar een groter aantal sterft aan diabetes en hart- en vaatziekten, is het nodig meer aandacht te besteden aan bewegen en het meer te stimuleren", schrijven zij.

Meer doen, meer winst
Kortom, wie gezond wil blijven zal zich wat vaker moeten inspannen. "Als je meer doet is de winst voor je lichaam hoger", zegt ook Robert Gelinck van Kenniscentrum Sport. Gelinck is betrokken bij de commissie die voor Nederland een nieuwe beweegnorm op gaat stellen. Die commissie is het over één ding alvast eens: ook in Nederland moeten we meer bewegen. "De voordelen worden alleen maar groter naarmate je meer doet", aldus Gelinck.

In Nederland staat de beweegnorm al langer ter discussie. Momenteel geldt dat volwassenen een half uur per dag een activiteit moeten ondernemen waarbij hun hart en adem zich versnellen. Er zijn in Nederland drie beweegnormen (zie kader), de commissie wil toe naar één norm.

Kantoorbaan
Hoeveel je per dag extra moet bewegen, ligt wel aan hoe actief je zelf bent. Als je bijvoorbeeld een actief beroep hebt, hoef je minder extra te bewegen. Heb je een rustigere levensstijl, dan zal je er automatisch meer bij moeten bewegen, aldus het Kenniscentrum voor Sport.

Tot die conclusie kwamen onderzoekers van Lancet vorige maand ook. Die schreven dat mensen met een kantoorbaan een uur per dag moeten bewegen om de schade van het urenlang zitten weer tegen te gaan.

Maar bestaat er dan ook zoiets als te veel bewegen? Niet echt, zegt Gelinck, tenzij je een topsporter bent. "Voor topsporters is het van belang dat ze af en toe rustdagen inplannen, maar voor de gemiddelde Nederlander is hiervan geen sprake."

MET-minuten
Fysieke activiteit wordt uitgedrukt in MET, een eenheid die beschrijft hoeveel energie het lichaam nodig heeft voor een bepaalde activiteit. Hoe meer energie je lichaam nodig heeft, hoe hoger het aantal MET.

De huidige Nederlandse beweegnorm

Norm gezond bewegen: Minimaal vijf dagen per week 30 minuten matig intensief bewegen, zoals fietsen, maar ook tuinieren.

Fitnorm: Minimaal drie keer per week een hoge inspanning, bijvoorbeeld zwemmen, fietsen of hardlopen.

Combinorm: Wanneer aan één van de twee bovenstaande normen is voldaan, voldoe je aan de combinorm.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden