Olie laat Rotterdam groeien

Havenbedrijf niet in mineur door afgeketste deal rond Russische megaterminal

De haven van Rotterdam is in het afgelopen half jaar met 6,8 procent gegroeid. Die toename in de overslag is vooral te danken aan de extra olie-invoer. De ruwe olie-overslag groeide met 8,3 procent, het aandeel minerale olieproducten met maar liefst 29,7 procent. Het afketsen van een deal met een Russische oliegigant afgelopen donderdag leidt bij het Havenbedrijf voorlopig niet tot chagrijn.

Rotterdam profiteert van de lage olieprijs van het afgelopen jaar. Handelaren en speculanten sloegen olie op, wachtend op hogere prijzen. Tegelijkertijd werd 4 tot 6 procent meer olie geraffineerd in Noordwest-Europa en Rusland dan in dezelfde periode vorig jaar. Die stookolie voor het Midden-Oosten heeft als tussenbestemming Rotterdam. Rotterdam als 'draaipunt' voor olie, zo ziet het Havenbedrijf het graag.

Net deze week strandde een project dat Rotterdam nog meer een 'olierotonde' moest maken. Het Russische Shtandart TT, onderdeel van de Summa Group, heeft besloten toch geen megaterminal voor ruwe olie in de Europoort te bouwen. De contracten werden in 2011 getekend, maar Summa kreeg de financiering niet rond.

President-directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf vindt niet dat Rotterdam gezichtsverlies leidt door het afketsen van de deal. "Het concept zag er goed uit. Maar de realiteit is dat de bouw niet mogelijk was. Dan kun je beter nu afscheid nemen, dan elkaar in een wurggreep houden."

De band tussen de haven en Rusland was en is sterk, zegt Castelein, ondanks de internationale spanningen en handelssancties van afgelopen jaar. "30 procent van de ruwe olie en 45 procent van de olieproducten in Rotterdam komen uit Rusland. Dat Shtandart is stopgezet heeft geen invloed op de mate waarin Rotterdam aantrekkelijk is voor Rusland."

Het zou Castelein daarom niets verbazen als de nieuwe huurder voor het al vijftig jaar braakliggende haventerrein opnieuw uit Rusland komt. Dat zal dan wel een bedrijf zijn met een inniger relatie met president Poetin. Die trekt de staatsbedrijven dichter naar zich toe dan zijn voorganger Medvedev.

Castelein denkt ook aan oliebedrijven uit het Midden-Oosten voor het stuk grond van veertig hectare. Als het maar iets nieuws te bieden heeft, zoals de ruwe olie-opslag uit de plannen van Summa. De groei in de olie-overslag zit nu namelijk aan zijn plafond, zegt de directeur. Bovendien zullen de vijf raffinaderijen in Rotterdam het waarschijnlijk geen vijftig jaar meer uithouden.

Maar de uitgangspositie voor Rotterdam blijft sterk, denkt Castelein. "Een tankbedrijf als Vopak sluit kleinere terminals in Scandinavië en richt zich juist sterk op Rotterdam."

Ook de containeroverslag neemt toe, maar niet zoals in Antwerpen

De economie groeit weer, en dat merkt de haven van Rotterdam aan het aantal ingevoerde containers. Het afgelopen half jaar kwamen er 6,2 miljoen stuks binnen, 3,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Een 'substantiële groei', vindt directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf, maar de groei in Antwerpen (9,5 procent) was de eerste helft van dit jaar veel substantiëler.

Antwerpen zegt zijn groei te danken aan de alliantievorming tussen grote containerrederijen. Die werken steeds meer samen om hun enorme schepen te vullen en kosten te besparen. De alliantie M2 (Maersk en MSC) kiest nu vaker voor België dan voor Nederland.

MSC is heel goed vertegenwoordigd in Antwerpen, Maersk juist in Rotterdam. Maar Maersk kan niet al zijn containers kwijt bij de oude, drukbezette, terminals in Rotterdam. Daarom levert de Deense rederij steeds meer containers af in Antwerpen.

Castelein denkt dat M2 vanaf volgend jaar weer meer containers in Rotterdam zal lossen, als er ruimte ontstaat bij de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte. "De Rotterdamse haven zit op dit moment vol, we wachten tot de nieuwe containerterminal bedrijven volledig gaan draaien."

In april opende de nieuwe APMT-Terminal, onderdeel van de Maersk Group, in september gaat de RWG Terminal open. Als het proefdraaien erop zit, heeft Rotterdam een concurrentievoordeel op Antwerpen, verwacht Castelein. De Rotterdamse haven is dieper, ligt dichter bij zee en de nieuwe containerbedrijven zijn moderner dan die van de Vlaamse concurrent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden