Oh oh gewoon, lekker deggeren met die stokslobberaar

Terwijl half Nederland nog in de ontkenningsfase zit en alleen stiekem ’Oh Oh Cherso’ kijkt, is de ordinaire realityserie ondertussen ons nieuwe exportproduct geworden. De Belgische televisiezender VTM heeft de serie van Eyeworks aangekocht. In Nederland trok het programma op RTL5 in alle negen afleveringen meer dan een miljoen kijkers.

Nederland is plat, weet het buitenland. We hebben een politicus die ministers ’knettergek’ noemt. Maar zó plat?

Voor wie ’Oh Oh Cherso’ echt nog niet kent: de serie volgt acht jonge Hagenezen op vakantie in de Griekse partyplaats Chersonissos, op Kreta. De vier meisjes en vier jongens hebben bijnamen als Jokertje, Sniper („schiet altijd raak”), Sterretje, Barbie („pornoblond haar”) en Little Princess (motto: „Een dag naar mij niet gefloten, is een dag niet geleefd”).

In hun villa met zwembad liggen ze na te stinken van nachtenlang zuipen en stappen, smeren centimeters make-up op hun zonnebankbruine gezicht en komen met woorden die de meeste schrijvers nog niet kennen. Een meisje is een ’stokslobberaar’, bij voorkeur met een strak kontje en ’dikke poema’s’. De helden willen deggeren: ’intiem’ dansen. En Barbie heeft als vriend het liefst ’een anabool’ en vertelt schaamteloos dat „haar poesje nat wordt” van zo’n bruine torso.

Die grove taal wordt iets minder afstotelijk als langzaam de kleine hartjes zichtbaar worden. Barbie (echte naam Samantha) maakt een verrassingsontbijtje op bed, Matsoe Matsoe (Joey) wil eerder terug naar huis omdat zijn zusje thuis bang is na een inbraakpoging. En Jokertje (Robert) moet uitleggen waarom hij nog steeds niet gescoord heeft: hij wordt liever verliefd. In deze realityserie wordt niemand weggestemd en dus: geen gemene strategieën en maskers, geen concurrentie. De oer-Haagse twintigers kunnen het zich permitteren vrienden te worden en zichzelf te blijven. Misschien verklaart dat het megasucces.

Er komt een wintereditie in een skioord. En voor een optreden kunnen de Hagenezen achtduizend euro vragen. Aan het succesvolle programma verdienen ze geen cent – dat heeft producent Eyeworks lekker onbeschaafd geregeld.

Zelfs de intellectuele elite zoekt excuses om deze ’nobele wilden’ toch in haar armen te mogen sluiten. „Er is meer aan de hand dan bier en tieten”, kopte NRC Handelsblad vorige week boven een zeer erudiet artikel over beschaving en barbarij. De auteur haalt er de Griekse oudheid bij.

Sigmund Freud zou beter zijn. „Ik heb dingen gezegd zonder er bij na te denken natuurlijk”, zegt Barbie bij ’De Wereld Draait Door’. Matthijs van Nieuwkerk: „Maar je denkt wel bewust na?” „Nee”, giechelt ze. Dat is dus het geheim: ’Oh Oh Cherso’ toont het onderbewustzijn van de mens. En dat fascineert al eeuwen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden