Oh, oh, dit is pas écht de Treurbuis

Hoge verwachtingen had ik van 'Thuis voor de buis' (RTL 4). Dat komt, geloof ik, doordat ik een groot fan ben van 'The Royle Family', een BBC-sitcom - hier in 2002 vertoond door de VPRO - over een gezin van wie het leven zich geheel afspeelt voor de tv. De werkloze vader Jim, zijn kettingrokende vrouw Barbara, hun luie dochter Denise en zoon Antony, die steeds het haasje is, bespreken alles op de bank voor de buis: van de laatste aanbieding van de supermarkt tot seks.

Het handelt dus niet om wát de familie Royle op tv ziet, maar hoe de buis de gesprekken in de woonkamer leidt en vormgeeft. Een soortgelijk idee zit achter 'Gogglebox', de Britse reeks waarop 'Thuis voor de buis'weer is gebaseerd. Met dit grote verschil dat het in de Channel 4-serie en haar RTL 4-kloon niet draait om acteurs, maar om 'echte' mensen. Bij wie het, net als bij de Royles, gaat om een inkijkje in hun leven, denken en onderlinge relaties. En daarnaast natuurlijk om hun geestige, scherpe of interessante commentaar over wat zich op de buis afspeelt. Dat past weer in een tijd waarin iedere burger, dankzij Twitter en internet-blogs, ook een beetje tv-recensent is.

'Thuis voor de buis' heeft erg z'n best gedaan om 'Gogglebox' te evenaren: gezinnen in allerlei samenstellingen, studenten en homo's. Veel homo's zelfs, en allemaal even standaard. Het schijnt voor RTL 4 onmogelijk te zijn om nichten te vinden die níet met hun handjes wapperen, geen chihuahua hebben (die nog Gigi heet ook!), in hun vrije tijd níet optreden als Tina Turner of een ander beroep uitoefenen dan grondsteward. Dat clichématige is eigenlijk het manco van deze héle RTL-realityserie. Er zit bijna geen 'recensent' tussen van wie je opveert en zegt: Hé, die is grappig, origineel of prikkelend! Het is één grote aaneenrijging van flauwe grappen, zouteloze observaties en banaliteiten.

Sommige deelnemers zijn zich zo bewust van de camera dat ze zelfs een beetje gaan 'acteren'. De 'smartphone'-ruzie tussen moeder Mieke en homozoon Dimitris - met grote bellen witte wijn op de bank - was ronduit hysterisch en leek van A tot Z geënsceneerd. Daarbovenop komt nog het akelige vermoeden dat RTL 4 deze reeks vooral gebruikt om de eigen sterren te promoten. Want naar wie kijken de bankzitters? Precies, Linda de Mol, Albert Verlinde en Gordon.

Aflevering één trok een kleine miljoen kijkers, maar dat zullen er snel minder worden. In Engeland is dat anders. 'Gogglebox' is een blijvend én prijswinnend succes. Komt dat doordat Britten veel meer dan wij gezegend zijn met een natural kind of wit? Laten we eerlijk zijn, als 'Gogglebox'-kijker Dom bij het zien van 'The Graduate' verzucht dat seks als zuurstof is - 'alleen belangrijk als je het níet krijgt' - dan is dat toch veel snediger en intelligenter dan Christaans uitroep in 'Thuis voor de buis' dat 'Jinek met Moszkowicz heeft liggen ketsen'.

Alleen de bejaarde tweeling Cobie en Nettie ('raar woord toch hè, dat fucking') en de hetero-vrienden Jos en Thijs zijn leuk. Volg hen en vergeet de rest. En aardig als u daarbij, met een knipoog naar uw tv-recensent, bedenkt dat vakmatige kritiek toch iets heel anders is dan 'burger-journalistiek'. Dank u wel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden