Oh ja, het verhaal van dat stenciltje

Het was wel even wennen. De fameuze Dolly Dots waren afgelopen week even terug in de belangstelling vanwege de presentatie van de dubbel-cd met hun grootste hits. Precies tien jaar geleden gaven de populaire meiden hun afscheidsconcert.

De Dolly Dots waren een formule die later vele malen is gekopieerd. Tot aan de bedenkers van de Spice Girls toe moeten platenbazen vol belangstelling hebben gekeken naar de foto's van de Dots. Zo doe je dat, knikten ze instemmend. En probeerden het na te doen. Hoe maak je een winstgevend muziekgroepje uit het niets? Eentje dat de tieners het hoofd op hol brengt? Zet een stel mooie koppen (met mooie lijven) bij elkaar en zorg voor contrasten. De een is lief en zachtaardig, de ander stoer en brutaal. Weer een ander is ondeugend, en de laatste is opgeruimd en zorgzaam. Ziedaar de formule van de Spice Girls, de Backstreet Boys, Take That, Boyzone, Wow!, B.E.D., noem maar op.

Op dezelfde manier zijn de Dolly Dots tot stand gekomen. In 1978 zocht manager Cees van Leeuwen, die ook al Shocking Blue naar de hoogste notering in de Amerikaanse hitlijst had gedirigeerd met het nummer 'Venus', naar een nieuwe Nederlandse meidengroep. Het moest een stel 'frisse dames' worden voor 'leuke liedjes'. “Het was echt drie keer niks wat we allemaal zagen”, herinnert Van Leeuwen zich de eerste audities. Uiteindelijk kwamen ze bij Angela Groothuizen terecht. Zij werd als eerste overgehaald mee te doen. Van Leeuwen: “Eerst wilde ze niet. Ze zong in een hardrockband. En ze kon het natuurlijk niet maken om in een meisjesgroep te zingen. Maar na een tijdje zag ze het wel zitten, alleen moest Ria Brieffies ook meedoen. Die twee kenden elkaar. Ria zong in een Top 40-bandje en kwam ook uit Noord-Holland.” De overige vier werden geslecteerd uit het dansgroepje van het Tros-muziekprogramma 'Rock Planet'. Angela (later: Sjeel, lief, schattig blondje), Anita (zwoele krullenbol), Esther (exotisch) en Patty (spontaan, beetje ruig) vielen in de smaak. Dat waren er met Angela (brutaaltje) en Ria (verstandig, zorgzaam) dus zes: de Dolly Dots, binnen de kortste keren Nederlands populairste meidengroep met de meeste hits van allemaal.

Van tevoren had Cees van Leeuwen alles op papier bedacht. “Ik wilde er absoluut zes. Als je met z'n zessen bent, is er altijd wel eentje met wie je kunt praten als je in de problemen zit. Vrouwen maken snel ruzie en als je maar met z'n vieren bent ligt er al gauw eentje buiten. Je krijgt onvermijdelijk irritaties, want als je gaat toeren word je moe en gaat je acceptatiegrens omlaag. Voor je het weet is het goed mis.”

Ook over het uiterlijk van de dames had Van Leeuwen uitgesproken ideeën. “Er moest en zou een donker meisje in. Dat werd Esther. En Anita moest haar haar blond verven, anders hadden we met Angela maar één blondje. Dan zou ze te veel opvallen. Dat is allemaal vooraf bedacht. Zoiets voel je gewoon aan.” De Dots hebben zelfs uit hun hoofd moeten leren hoe ze elkaar hadden ontmoet. Een verzonnen verhaaltje. “Je kon in een interview natuurlijk niet gaan vertellen dat ze allemaal maar bij elkaar waren gezocht”, zegt Van Leeuwen. “Dan haal je de magie weg. Dus had ik een verhaaltje opgeschreven dat Angela's band en Ria's band aan een popfestival in Den Helder meededen en de andere vier daar moesten dansen. Ze hadden dezelfde kleedkamer en omdat ze het zo leuk hadden met elkaar, hadden ze bedacht iets met z'n zessen te doen. Maar toen ik een keer bij een interview aanwezig was en de journalist vroeg hoe ze elkaar hadden ontmoet, zei Angela: 'Oh ja, dat is dat verhaaltje van dat stenciltje!' Ik kon wel door de grond zakken, maar die journalist had gelukkig niets door.”

Van Leeuwen heeft zelfs over de vorm van de letters van de groepsnaam op de elpeehoes gefilosofeerd. De 'kids', zoals Van Leeuwen de tienerfans noemt, moeten het op dezelfde manier in hun agenda kunnen schrijven als op de elpee staat. Niet te moeilijk maken dus. “Die hoofdletters 'd' zijn gebaseerd op het logo van Coca Cola. Dat is herkenbaar, maar je moet het zó doen dat niemand doorheeft dat het daar vandaan komt. Alsjeblieft niet, zeg. Alles wat een image bepaalt moet herkenning oproepen, maar niemand mag weten hoe dat komt.”

De Dolly Dots mogen dan onbenullige teksten hebben gezongen ('Hela di-ladi-lo', 'Do wah diddy diddy diddy dum diddy do'), volgens Van Leeuwen is de radio (het geluid) veel belangrijker dan de televisie (de aanblik) voor het slagen van een groep, ook van de jongens- en meisjesgroepen. Als het nergens naar klinkt, komt het gewoon niet op de lijst van nummers die op een radiostation worden gedraaid. En Radio 538 is, zegt Van Leeuwen, tegenwoordig de belangrijkste zender voor tienerbands. “Dat is toch een soort kloon van het oude Veronica. Daar weten ze wat de kids willen. Daar draaien ze tenminste niet iets, alleen maar omdat de disc-jockey het toevallig leuk vindt.”

De televisie heeft nog nooit een hit voortgebracht, is zijn stellige overtuiging. Bovendien is er zo veel muziek op de buis dat het effect is gedaald. “Als we met de Dolly Dots een tv-special hadden, zag je dat meteen aan de verkoopcijfers van de platen. Maar nu gebeurt dat zo vaak met groepen dat de kracht ervan wel is verdwenen.”

Ria, de oudste van het stel, is na het afscheidsconcert van de Dolly Dots verder gegaan met het Ria Brieffies Kwintet, maar ook die groep is inmiddels gestopt. Het televisielandschap, zegt ze, maakt een groot verschil tussen vijftien jaar geleden en nu. “Tegenwoordig kun je iedere dag op televisie komen. Nu heb je TMF en MTV. En daarnaast hebben RTL en SBS hun eigen muziekprogramma's. Vroeger moest je ervoor zorgen dat je in 'Rock Planet' strond en dan had je het met de muziekprogramma's wel zo'n beetje gehad.” En op de zatermiddag was er nog 'Los Vast', het live-programma van Jan Rietman. Ria Brieffies: “Dat was echt fantastisch, omdat je daar live kon zingen. Nu zijn er onnoemelijk veel platen die niet live worden gezongen, die zijn helemaal gecomputeriseerd.”

“Toen wij begonnen was het heel moeilijk om bij een platenmaatschappij aan te kloppen. Het was gewoon te duur. Je moest een clip maken, jezelf presenteren, mooie kleren hebben. Daar hadden ze geen geld voor. Nu is dat anders. Muziek van eigen bodem is helemaal 'in'. Het lijkt er wel op dat buitenlandse acts worden geweerd.”

Na de oprichting van de Dolly Dots heeft Ria Brieffies een aantal meidengroepen zien komen (en gaan) die verdacht veel gelijkenissen vertoonden met haar groep. “Iedere keer als ik Frizzle Sizzle zag, had ik het gevoel dat ik naar iets van de Dolly Dots zat te kijken. Zij hadden ook dat kinderlijke, zeg maar. En Wow! is ook wel een beetje te vergelijken met ons. En natuurlijk de Spice Girls. Toen ik die voor het eerst zag, dacht ik: net de Dolly Dots. De anderen hadden dat ook, trouwens.” Maar volgens haar blijven de Dolly Dots uniek. “Geen enkele meidenband had zoveel hits als wij. We straalden ook zoveel spontaniteit en plezier uit. En daarnaast hadden we een vrij professionele manier van werken.”

Met dat laatste is Cees van Leeuwen het niet helemaal eens. Hij had met de Dolly Dots graag in het buitenland gescoord. Na drie jaar zag hij in dat de Dots niet begrepen dat ze daar het talent voor hadden. Toen is hij opgestapt. “Ik ben iemand van een heel strakke discipline. Grote artiesten hebben die discipline. Een heleboel dingen mogen niet en weinig dingen mogen wel, omdat een artiest z'n imago in stand moet houden en aan de verwachtingen van z'n fans moet voldoen. Dat zouden de meiden van de Dolly Dots nooit kunnen opbrengen, want de mentaliteit is in Nederland zo calvinistisch. Daarom kan ik ze het ook niet kwalijk nemen.”

Maar Van Leeuwen heeft in de 35 jaar dat hij manager is nooit zo'n leuk jaar gehad als bij de oprichting van de Dolly Dots. “Ze hadden geen idee van wat hen overkwam. Toen we een keer bij een platenzaak aankwamen voor een handtekeningenactie was het daar bomvol bij de ingang. Zeiden ze: 'Er staan allemaal mensen, is er iets bijzonders?' Ze hadden gewoon niet door dat al die mensen voor hen kwamen. Kijk, je kunt duizend keer tegen ze zeggen dat ze een ster worden, maar uiteindelijk moeten ze het zelf gaan inzien. Dat konden ze niet, althans niet op internationaal niveau. Ik gun die meiden nog steeds alles, hoor, maar als je internationaal wilt doorbreken moet je alles opzij kunnen zetten. Dat is ontzaglijk hard werken, 24 uur per dag. Maar het is ook de enige manier om flink geld te verdienen. Door merchandising, bijvoorbeeld. Van Caught in the Act, de jongensgroep die net is gestopt, verkochten we 37 verschillende artikelen. Van badlakens tot dekbedovertrekken, je kon het zo gek niet bedenken. Zoiets kan eenvoudig niet als je alleen in Nederland succes hebt. Hier is de markt veel te klein. En dat is jammer, want de Dots hadden nog veel meer succes kunnen hebben.”

Zes Dots en acht dotjes

Angela Groothuizen (39) is al geruime tijd presentatrice bij de Avro. Volgend jaar gaat ze zingen en acteren in de musical 'Blood Brothers' van Joop van den Ende. Ze is moeder van twee dochters: Lola en Nona.

Ria Brieffies (41) heeft met haar echtgenoot een winkel op Internet. Zingen doet ze niet meer. Haar Ria Brieffies Kwintet is inmiddels opgeheven. Ze heeft een zoon (Maikel) en een dochter (Melissa).

Patty Zomer (36) werkt als styliste voor bladen, televisie en een aantal artiesten, waaronder Total Touch. Ze is moeder van Jimmy.

Anita Heilker (37) fokt renpaarden. In de nagesynchroniseerde Walt Disney-films doet zij de stem van Donald Duck. Ze heeft een dochter: Robin.

Esther Oosterbeek (39) is visagiste. Ze doet de make-up voor artiesten als René Froger en Karin Bloemen.

Sjeel Kramers (37) geeft yogalessen. Ze is moeder van twee kinderen: Sam en una.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden