Review

Ode aan de vrouwelijke solidariteit

Aan het slot van 'All about my mother' brengt de Spaanse regisseur Pedro Almodóvar, liefhebber van films over films, een hommage aan Bette Davis, Romy Schneider en Gena Rowlands. ,,Het zijn de drie actrices die mij in hun rollen als actrices het meest hebben geroerd'', aldus Almodóvar, daarmee doelend op hun respectievelijke optredens in 'All about Eve' (1950), 'L'important c'est d'aimer' (1975) en 'Opening night' (1977). En zo ontleende Almodóvar niet alleen de titel van zijn nieuwste film aan Mankiewicz' klassieker 'All about Eve', maar gebruikte hij ook Bette Davis' memorabele optreden daarin (als de oudere Broadway-ster Margo Channing) als verrassende blauwdruk voor de rol van zíjn steractrice Marisa Paredes. Als de gevierde Spaanse theater actrice Huma zegt Paredes zelfs het roken van Bette Davis te hebben geleerd, en het moet gezegd, het staaltje Bette Davis dat Paredes ten beste geeft, laat niets te wensen over. En dat is dan eigenlijk nog maar een van de vele kleine hoogtepunten die Almodóvars feestelijke portret van een aantal vrouwen in hedendaags Barcelona rijk is.

De regisseur maakt zijn bekroning in Cannes voor Beste Regie en zijn prijs voor de Beste Europese Film van 1999 meer dan waar.

Stralend middelpunt van het tragi-komische relaas, dat ook met recht werd opgedragen aan alle moeders van deze wereld, is de 40-jarige verpleegster Manuela (Cecilia Roth) die haar geliefde tienerzoon Esteban verliest bij een auto-ongeluk. Terwijl het verdriet van die moeder tot op het bot voelbaar wordt gemaakt, vergewist zij zich ook van de laatste vurige wens van haar zoon om zijn vader te leren kennen en Manuela kan niet anders dan terugreizen naar Barcelona, om de wereld die zij achttien jaar geleden ontvluchtte onder ogen te zien.

Op haar zoektocht naar Lola, de travestiete verwekker van Esteban, stuit ze vervolgens op de meest kleurrijke vrouwenfiguren denkbaar: de trots rondhoererende en smakelijk grofgebekte travestiet Agrado (Antonia San Juan), de beelschone, door een seropositieve travestiet bevruchte zuster Rosa (Penelope Cruz) en de lesbische theateractrice Huma (Marisa Paredes) die verslingerd is aan haar heroïne-spuitende tegenspeelster Nina (Candela Pena). De moeder, de non, de hoer en de verpleegster, tezamen vormen zij Almodóvars knotsgekke variant op die aloude vrouwelijke archetypen. Het verbond dat zij sluiten is zeker op te vatten als ode aan de vrouwelijke solidariteit. Ondanks hun tere verschijningen zijn het krachtpatsers van het zuiverste water die in hun drang om te overleven alle registers opentrekken. Met sprankelende optredens en dito dialogen (en die ene geweldige siliconen-monoloog van Agrado) krijgen ze niet alleen de lachers op hun hand, maar weten ze ook diep te ontroeren. Almodóvar, die met 'All about my mother' zijn beste film tot nu toe maakte, levert het bewijs dat een kakelbonte, uit pure kitsch opgetrokken wereld tegelijkertijd volkomen authentiek kan zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden