O wow, wat is dat wonderbaarlijk

Quazar is te zien in Sneek, Bolwerk (29/4), Dordrecht, Bibelot (30/4), Enschede, Atak (1/5), Leiden, LVC (6/5), Sittard, Fenix (7/5), Utrecht, Tivoli (8/5), Amsterdam, Paradiso (15/5), Den Haag, Het Paard, (20/5), Rotterdam, Nighttown (21/5), Tilburg, Noorderligt (22/5).

SASKIA BOSCH

"Ik was diep onder de indruk. De energie die ze op het podium genereren. Maar ja, het zijn ook drie vuurtekens: een ram, een leeuw en een boogschutter. Ze zijn al wild van zichzelf, maar op het podium nog wilder" , zegt Gert van Veen alias MG als ik hem een week na het optreden ter gelegenheid van de presentatie van de nieuwe cd in zijn Amsterdamse huiskamer spreek. Of beter gezegd: in zijn housekamer, want het vertrek wordt voor driekwart overwoekerd door een klein kapitaal aan elektronische apparatuur, waardoor de kamer meteen dienst doet als opnamestudio.

Terwijl Quazar-collega Eric Cycle op de bank met de ene Alka Seltzer na de andere zich tracht op te peppen, strekt Van Veen zich op de vloer van zijn woning uit en verhaalt van zijn 'bekering' tot de house-muziek. "Toen ik in 1987 mijn eerste houseplaat hoorde, was mijn reactie: wat is dit? Wanneer begint het nummer? Ik vond het onaf, ruw, kaal. Ik heb er met belangstelling naar geluisterd, maar begreep het niet. Pas later ben ik de muziek gaan begrijpen, op de plek waar house thuishoort: de dansvloer. Daar begreep ik dat de kaalheid juist de kracht van house is. Dat hoe minder instrumenten je gebruikt, hoe meer power eruit klinkt. En dat als je danst, het repeterende element van house juist heel aangenaam is."

De stap van naar house luisteren naar house maken, was daarna snel gezet. "Ik was mijn hele leven al muzikant geweest. Maar in de loop van de jaren tachtig was ik muzikaal helemaal de weg kwijt. En toen ik house eenmaal had begrepen, was ik meteen verkocht en wilde die muziek ook maken. Vervolgens kwam ik Eric tegen en we bleken allebei te neigen naar zwarte muziek en elektronische muziek van mensen als Sakamoto. Nieuwe klanken en nieuwe instrumenten. Ik kon in house kwijt wat ik altijd had gewild, maar nooit kwijt had gekund."

Een andere attractie van house is volgens de muzikant en popjournalist dat deze stroming nog openstaat voor het experiment. "We hebben nog nooit zoveel kunnen experimenteren zonder klachten te krijgen. Als wij vreemde geluiden uitproberen, gewoon voor de lol, vindt de house-wereld dat juist leuk. 'O wow, wat is dat wonderbaarlijk'."

Geexperimenteerd heeft het duo ook op de recent verschenen, tweede cd 'Here & amp; Now'. Stond het debuut 'Seven Stars' nog vol met elegante Eurotechno, 'Here & amp; Now' wordt gekenmerkt door een warmer, aardser geluid, waarbij de vocalen van Farida Merville een belangrijke rol spelen. "We zijn dit keer veel verder gegaan met de vocalen" , beaamt Van Veen. "Farida kwam bij ons ten tijde van 'Seven Stars'. Daarna hebben we ook met haar getourd en zo'n tournee is eigenlijk net een maandenlang schoolreisje: je leert elkaar heel goed kennen. Daardoor konden we nu verder gaan met de vocalen en is haar invloed op deze tweede cd groter." Eric Cycle vult aan: "Ik werkte een paar jaar geleden bij een Antilliaans dansorkest toen ik Farida hoorde zingen, en dat was echt geweldig. Ik heb haar gevraagd om mee te doen en dat verliep vanaf de eerste keer echt perfect." Van Veen: "Farida onderkende ook meteen dat house te maken heeft met de zwarte muziektraditie waarin zij is opgegroeid. Voor haar is house gewoon zwarte muziek. Mensen hebben haar er later op gewezen dat onze muziek veel overeenkomsten heeft met de Surinaamse wintimuziek, met de trance."

Getranced kan er ook weer worden bij de Nederlandse tournee van Quazar, die morgen in Sneek begint. "Het wordt een houseparty met een optreden in het midden" , zegt Van Veen. "Wij zijn de enige band, nemen onze eigen dj's mee en daarnaast hebben we gast-dj's zoals Paul Jay, Eddy de Clercq en twee van de weinige vrouwelijke dj's in Nederland: Eva en Isis."

Hoewel de aanstaande tournee voor Quazar al de derde keer is dat zij het clubcircuit afwerken, behoort de Amsterdamse formatie tot een van de weinige house-bands die live optreden. "Er zijn maar een paar house-bands die dat doen: The Shamen, The Orb, 808 State en wij. Ooit was het zo dat je een instrument kocht en met vrienden ging oefenen, om daarna op te treden. Pas als je goed was maakte je een plaat. House vond daar echter een 'shortcut' voor: je koopt apparatuur en maakt meteen een plaat. House-muzikanten zijn bovendien vaak minder glamorous dan rock-artiesten. Ze treden liever niet in het spotlicht. Voor ons is dat anders. Wij hebben altijd al in bands gezeten en opgetreden. En wij willen onze muziek voelen met mensen erbij" , aldus Van Veen.

Dat de house van Quazar zich live staande kan houden, bleek tijdens de twee vorige tournees, die door de pers juichend werden ontvangen en die er samen met de evenzeer bejubelde cd 'Seven Stars' voor hebben gezorgd dat Quazar door de media veelal wordt getypeerd als kwaliteitshouse. Van Veen zegt echter zelf nogal twijfelachtig te staan tegenover dergelijke typeringen en ziet Quazar liever als 'progressieve underground-house'. Een imago dat hij graag wil behouden. Daarom is er ook bewust voor gekozen het nummer 'Breakaway' als eerste single van de nieuwe cd te nemen en niet het veel toegankelijker 'Unity'. "Iedereen zei na het horen van de cd: waarom neem je 'Unity' niet als eerste single? Maar dat nummer is zo toegankelijk, dat het wellicht een verkeerd beeld van onze cd geeft. We zijn tenslotte een tijdje weggeweest en waren bang dat iedereen zou zeggen: O ja, Quazar is commercieel geworden." En van commercie moeten de heren van Quazar niets hebben.

Het house-duo kan zich ook erg kwaad maken over de vooroordelen omtrent house die nog steeds circuleren. "Soms kom je mensen tegen die denken dat je de computer aanzet en de muziek zichzelf maakt" , zegt Van Veen enigzins getergd. "Wij componeren onze muziek met elektronica, net zoals Mozart dat met pen en papier deed. Het gevoel zit in je hart. De muziek in je hoofd. En dat komt eruit via je handen. Het maakt niet uit met wat voor instrument."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden