Nuttig zijn in de baas zijn tijd

'Vrijwilligerswerk is essentieel voor een moderne onderneming'

Normaal zijn ze op woensdag gewoon aan het werk, op kantoor of thuis. Gisteren hielpen twintig jonge werknemers van automatiseringsbedrijf Hewlett Packard verstandelijk gehandicapten met een volleybaltoernooi op het strand bij Scheveningen. Ook dat doen ze in de baas zijn tijd. Want de Amerikaanse werkgever ziet vrijwilligerswerk óók als werk.

Helena ter Voort (26), marketeer, is deze week even bij haar chef langs geweest. Om te vragen of ze vandaag naar Scheveningen kon. "Hij is een Brit en wil dat we veertig uur per week aan het werk besteden", zegt ze. "Maar hij ziet wel de waarde van dit vrijwilligerswerk. Dit is een groot bedrijf, je dreigt soms te verdrinken. Zo krijg je contacten, en je doet iets nuttigs."

Die combinatie van elkaar leren kennen en zich inzetten voor de samenleving is precies wat YEN, het netwerk van jonge werknemers van Hewlett Packard, met het vrijwilligerswerk voor ogen heeft. Twintig werknemers van onder de 35 zijn met een groep bejaarden naar Artis geweest, jonge HP'ers togen met kinderen van een school in de Amsterdamse Bijlmer naar het circus. Tijdens het Beach Open van het bedrijf organiseren ze vandaag een clinic voor gehandicapten, verzorgd door de twee prof-volleyballers die toch al bij het evenement waren.

Eerst waren zijn collega's, jong én oud, nog wel een beetje sceptisch over deze activiteiten buitenshuis, zegt YEN-voorzitter Marco van Londen (28). Of dat allemaal wel kon, en of dat allemaal wel nodig was. Maar inmiddels staan de jonge werknemers in de rij om te helpen: "Wie het eerst komt, het eerst maalt. De rest moeten we teleurstellen."

De activiteiten passen in het concept van het internationale, van oorsprong Amerikaanse bedrijf. Het maakt met een speciaal programma -'HP gives back' - werk van sociale innovatie. "Wij zijn een exponent van het marktdenken", legt pr-manager Herbert Wormgoor (38) uit. "We verplichten vrijwilligerswerk niet. Maar we vinden zorgen voor een ander naast je werk, en geld vrijmaken voor mensen die dat nodig hebben, essentieel voor een moderne onderneming." Bij vestigingen in het buitenland kunnen werknemers vier uur per maand voor dit doel claimen. In Nederland krijgen ze van de chef ruimte mee te doen aan initiatieven zoals die vandaag in Scheveningen.

In de VS is deze visie op ondernemen gebruikelijk, maar ook bij Nederlandse bedrijven groeit de animo voor vrijwilligerswerk, zegt Julien Demeijer (22) van Nederland Cares. "In Amsterdam is het een geweldige hit", zegt Demeijer. Het ene na het andere bedrijf meldt zich aan, de Bijenkorf, Nuon, American Express.

Het jongerennetwerk van HP heeft Nederland Cares ingeschakeld om contact te leggen met instellingen die hulp nodig hebben. De medewerker van Nederland Cares geeft in Scheveningen een korte uitleg aan de twintig HP-vrijwilligers. Nee, ze hoeven de gehandicapten niet naar de wc te brengen, of te zorgen dat ze wat eten en drinken. Dat doet het vaste personeel. "In deze tijd van bezuinigingen hebben de vaste mensen geen tijd meer voor leuke dingen", houdt Demeijer hen voor. "Daar zijn jullie voor. Jullie zorgen vandaag voor de positieve vibes."

"Dit is echt geweldig", zegt accountmanager Sjoerd Verborg (25). Hij werkt veel thuis, en dit is een mooie gelegenheid nieuwe collega's te leren kennen en oude collega's te zien in een nieuwe rol. En zijn gewone baan? Ach, wanneer hij werkt, dat maakt zijn baas niet uit. "Als ik mijn targets maar haal."

Tips
Tips van Marco van Londen en Sjoerd Verborg om animo aan te wakkeren onder collega's voor vrijwilligerswerk:

regel zo hoog mogelijk in de organisatie iemand die de activiteiten ziet zitten, liefst een lid van de directie

zorg voor draagvlak onder collega's

houd collega's op de hoogte van de activiteiten

schrijf voor het interne bedrijfsblad verslagen van de evenementen

deel kennis en informatie met andere collega's

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden