Nut van stages is wel na te gaan

Onderwijseconoom Lex Borghans stelt dat er weinig bekend is over de effecten van de maatschappelijke stage (Podium, 28 september). Wij hebben daar wel inzicht in. Zo'n 80 procent van de leerlingen geeft aan iets te hebben geleerd over de doelgroep en over zichzelf, en heeft meer begrip voor vrijwilligerswerk.

Hoe wij dat weten en meten? Onze leerlingen werken met voor- en nameting: wat verwachten zij van zichzelf, en van de stageplek. Ze voeren een sollicitatiegesprek. Ze houden een logboek bij en schrijven per keer verbeterpunten op voor zichzelf. Na afloop volgt er een evaluatiegesprek op de stageplek en met de begeleider op school. Ze schrijven een verslag en daarin beantwoorden ze relevante vragen over 'normen en waarden', wettelijke regels, maatschappelijke problemen et cetera. En ze schrijven een reflectie over zichzelf. Dit verslag telt mee voor hun eindexamen maatschappijleer.

MBO-opleidingen vragen naar het stageverslag en leerlingen laten het met trots zien. Het is een zinvol document. De protocollen zijn inmiddels allemaal al geproduceerd. Dat heeft wel wat (vrije) tijd gekost van enkele docenten. Maar het werkt!

En hoe meet je de opbrengst op langere termijn? Je kunt in het onderwijs niet alles exact in geld uitdrukken, dat zal meneer Borghans toch met me eens zijn. Docenten kunnen zeker zelf goed inschatten of de betaalde tijd ook nuttig is. Wij zijn de eersten die in een overvol programma taken willen schrappen die worden opgelegd door de overheid.

Moeten wij dan ook stoppen met de lessen levensbeschouwing, omdat we niet kunnen meten hoeveel leerlingen later kerkelijk meelevend worden?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden