Nuchtere simpelheid is niet altijd wat het lijkt

’Dit is nou een drie-keer-niks krukje maar ik vind het geweldig!’’, roept ontwerper Ineke Hans (1966) uit terwijl ze naar een doorleefd houten melkkrukje uit het Openluchtmuseum wijst dat tussen haar oeuvre staat in het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem.

Onder de titel ’Mind-Sets’ is een overzicht te zien van de voorwerpen en meubels die Hans de afgelopen twaalf jaar heeft ontworpen, producten als stoelen, tafels, sofa’s en kapstokken maar ook eetgerei als soepkommen, een notenkraker en een alternatief voor de klassieke knoflookpers. Met ’Mind-Sets’ maakt Hans duidelijk waar haar vormentaal en beweegredenen vandaan komen want Hans’ voorwerpen ogen simpel, archetypisch, doen denken aan pictogrammen en zien eruit alsof ze in een oogwenk zijn ontstaan. Zoals de ’Under Cover Chairs’ met hun felgroene en rode bekleding of ’Black Beauties’ een serie kindermeubels.

Maar aan die ogenschijnlijk simpele en voor de hand liggende voorwerpen gaan veel gedachten en onderzoek vooraf. Want bij Hans moet het als het even kan duurzaam zijn geproduceerd, lang mee kunnen gaan en gebruiksvriendelijk zijn. Volgens Hans is iets pas goed ontworpen als het voorwerp zelf door zijn vorm het signaal afgeeft waarvoor het is en hoe het gebruikt moet worden. Niet voor niets is het melkkrukje een favoriet van Hans, want je boerenverstand gebruiken is voor haar de basis en ook een van haar thema’s in de tentoonstelling. Nuchtere oplossingen voor praktische problemen is wat Hans motiveert en daarom liggen er ook een ouderwetse yoghurtschraper en slagroomklopper als voorbeelden tussen haar werk.

Maar het verschil tussen haar werk en de yoghurtschraper is dat Hans ook met haar verbeelding en gevoel ontwerpt waardoor haar voorwerpen net niet zo nuchter en rationeel zijn als die klopper en schraper.

Zoals de ’Tete a Tete’ tafelset, een tafeltje met twee bijbehorende krukjes, van een afstand lijkt het van hele donkere houten planken in elkaar getimmerd, maar dichterbij blijkt het van gerecycled plastic te zijn. Door het opnieuw smelten van oud plastic in mallen ontstaat een nerfstructuur die aan hout doet denken. De krukjes hebben een zodanig formaat dat ze bij regen precies onder de tafel geschoven kunnen worden.

Bij Hans is het niet altijd wat het lijkt te zijn. Zo staat er ook een stoel gemaakt van piepschuim en gips, niet direct materialen die geschikt lijken voor een stoel die tachtig kilo kan dragen. Maar de Italiaanse meubelfabrikant Cappellini gaf Hans het vertrouwen en produceert nu haar ’Fractured Chair’. Een basisvorm van polystyreen is omwonden met het allernieuwste soort polyester gipsverband dat in twintig minuten keihard wordt en heel sterk is.

Ook Ahrend de bekende fabrikant van kantoormeubelen heeft haar een opdracht gegeven en hoewel die pas in het najaar op de markt komt is hij hier alvast te zien. Het is een broertje van de ’Revolt’ de bekende stoel van Friso Kramer uit 1953 maar dan helemaal van deze tijd. Hij is stapelbaar, koppelbaar, heeft gerecyclede elementen en is met de technologie van de 21ste eeuw gemaakt.

Nog zo’n typische Ineke Hans, nuchter en poëtisch tegelijk, is de ’Reminiscense Bench’, een houten bank voor buiten waarop je je dierbaren kunt herinneren. In samenwerking met Staatsbosbeheer is het mogelijk een houten bank bij Hans te bestellen en ergens in een bos te plaatsen. Die bank krijgt dan een bordje met de naam van diegenen die in herinnering moet blijven. Omdat volgens Hans er een boom voor die bank opgeofferd moet worden komt er een gat naast het zitvlak waar een nieuwe geplante boom doorheen kan groeien.

Op de muur staat een treffende formulering die de tentoonstelling samenvat; „Vooral kinderen zijn kampioen in het omgaan met het onlogische, een tapijt kan een boot zijn, een kartonnen doos een huis”. Ineke Hans laat je hier weer kijken als een kind, de dagelijkse dingen om ons heen zijn niet zo vanzelfsprekend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden