Nu.nl: het kuiken met de gouden eieren

Beeld thinkstock

De redactie van de grootste nieuwssite van Nederland heeft voor de derde keer in twee jaar een nieuwe hoofdredacteur. Waar ging het mis?

Al na een jaar stapt hoofdredacteur Wouter Bax op. Volgens Sanoma, de uitgever van Nu.nl en een rits tijdschriften waaronder Nieuwe Revue, Playboy, Donald Duck en Libelle, is de scheiding in 'gezamenlijk overleg' tot stand gekomen. Op de site van Nu.nl is te lezen dat de redactieraad achter de benoeming van de de nieuwe hoofdredacteur, Gert-Jaap Hoekman (ex-hoofdredacteur Nieuwe Revu) staat.

De redactieraad is 'van te voren geïnformeerd, maar het was een beslissing van het concern' vertelt persvoorlichter Mariëlle Paul van Sanoma. Het verschil van inzicht met Bax, die zijn baan bij de website van Trouw op zegde om NU.nl te leiden, lag volgens haar overigens niet op het redactionele vlak. Geruchten gaan echter dat Bax de koers van Sanoma te commercieel vond. Wie NU.nl regelmatig leest ziet dat het aantal gesponsorde berichten groeit.

De media worden wel 'de waakhond van de democratie' genoemd. Het is de taak van journalisten om kritisch te kijken naar de overheid en het bedrijfsleven. Zonder de media zouden de geheimen van de NSA voor altijd verborgen blijven. Natuurlijk gaat het soms mis en springen de media en masse bovenop een sensationeel bericht. Er zijn inderdaad journalisten die de termen 'persmuskiet' of 'parasiet' eer aan doen, maar het blijft een functie die onontbeerlijk is voor het voortbestaan van een vrije samenleving. Het gros van de journalisten weet wel wat ethiek is en doet zijn best de democratie naar beste eer en geweten te bewaken. Die mensen moeten ook op de redactie bij Nu.nl zitten.

Hoewel Nu.nl kampt met het imago dat de site alleen de kranten overtikt en ANP berichten doorzet, werkt ook daar een bevlogen redactie die niet schroomt om de telefoon te pakken om verhalen te checken. Nu.nl is voor het snelle nieuws en de site is behoorlijk betrouwbaar. Maar het is wel een relatief nieuwe speler in het medialandschap, dat jaren werd gevormd door oude media en nieuwsgiganten als kranten en de NOS. Die oude media hebben een hoop ballast waardoor ontwikkelingen soms traag gaan. Maar ze hebben ook een flinke ervaring hoe een journalistieke organisatie moet worden ingericht en hoe de onafhankelijkheid van de redactie moet worden gewaarborgd.

Het begint bij
De basis van uitgeven is de balans tussen commercie en redactie. Laten we eerlijk zijn: ook in het nieuwsbedrijf moet geld worden verdiend. In een journalistieke organisatie is dat als volgt geregeld: de redactie zorgt voor de lezers en de commercie zorgt voor het geld. Als de balans doorslaat richting het commerciële loopt het medium het risico zijn integriteit te verliezen en daarmee het vertrouwen van het publiek. Een simpele formule, maar een precair evenwicht.

Om dat evenwicht te behouden moet de redactie het eens zijn over de kernwaarden die ten grondslag liggen aan de koers van de redactie. Als de uitgever de grenzen van wat commercieel verantwoord is overschrijdt, is het aan de redactieraad om de uitgever ter verantwoording te roepen. Bij de meeste Nederlandse kranten zijn die kernwaardes vastgelegd in een een redactiestatuut dat wordt bewaakt door een redactieraad van journalisten.

Nu.nl heeft geen redactiestatuut en het is maar de vraag of de redactie het wel eens is over de kernwaardes en -misschien nog wel belangrijker- wordt gehoord door de uitgever. Het is tijd dat het medium dat zoveel Nederlanders van nieuws voorziet volwassen wordt. Roem is vergankelijk, zeker op internet. Sanoma heeft met de site goud in handen, maar moet wel zorgen dat het kuiken met de gouden eieren niet slacht voor het een volwassen kip is.

Volg @Nientweet op Twitter

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden