Nu is Driebergen-Zeist nog een 'oorlogsgebied', straks is er een snelle trein naar Schiphol

Vogelvluchtperspectief van het nieuwe station Driebergen-ZeistBeeld ProRail

Voor een betere treinverbinding tussen Schiphol, Arnhem en Nijmegen is ProRail aanbeland bij een cruciale halte: Driebergen-Zeist.

Met zwaar gebrom verplaatst een grote graafmachine zich over een aantal stalen rijplaten. Terwijl een fikse rookpluim de lucht inschiet wijzen een paar werklieden in gebarentaal naar de machinist wat er moet gebeuren. Een grote hap zand moet van de ene naar de andere hoek van een gigantische bouwput naast het kleine treinstation Driebergen-Zeist.

Bouwmanager Albert Hazeleger van ProRail noemt de bouwput liefkozend zijn 'oorlogsgebied'. In september begon de spoorwegbeheerder met de aanpak van het stationsgebied aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug. Niet alleen omdat het station aan vernieuwing toe was, maar ook vanwege de cruciale rol die het knooppunt speelt in de verbinding tussen Schiphol, Arnhem en Nijmegen. Als alles klaar is kunnen de intercity's tussen Arnhem en Utrecht de stoptreinen bij Driebergen-Zeist passeren en sneller hun weg vervolgen.

2020

Zover is het nog lang niet, weet ook Hazeleger. De uiteindelijke oplevering van het nieuwe station is pas in 2020, zegt de bouwmanager, gekleed in spijkerbroek en felgeel hesje, met op zijn hoofd een helm. Hazeleger is op de bouwplaats duidelijk in zijn element en praat honderduit over het project, waar ook bouwer Bam en ingenieursbureau Arcadis aan werken.

Komende zomer moet er door tientallen bouwlieden beulswerk worden verricht om het station gestalte te geven. Belangrijkste ijkpunt is de periode tussen 11 en 27 augustus wanneer zowel de hoofdweg langs het station als de spoorverbinding worden afgesloten voor reizigers.

In die periode wordt er een doorgang onder het spoor aangelegd. ProRail en partners hebben precies zestien dagen de tijd voor het graven, het plaatsen van damwanden en een vloer, en het asfalteren van de nieuwe autoweg. Die weg onder het spoor is cruciaal. Op de huidige traditionele overweg zijn de spoorbomen iedere dag 25 minuten per uur gesloten. Het resultaat: in de spitsuren staan er files tot op de naastgelegen snelweg A12. Dat probleem is in de toekomst - als het goed is - opgelost.

In diezelfde zestien augustusdagen wordt een al gereed gemaakt spoordek met een lengte van 140 meter over de naastgelegen weg naar zijn nieuwe rustplaats geschoven. Het betonnen gevaarte ligt nu nog 170 meter verderop te wachten voor vervoer. Het spoordek vormt de ondergrond voor de twee nieuwe spoorlijnen die ProRail aanlegt en die ervoor zorgen dat er in de toekomst vier spoorbanen liggen bij Driebergen-Zeist. Aan het dek komen tijdelijke perrons, waarna ProRail vanaf het najaar gaat werken aan het nieuwe definitieve station.

Beeld Thijs van Dalen

Schakel

De werkzaamheden tussen de bomen van de Utrechtse Heuvelrug lijken gigantisch maar zijn slechts een schakel in een belangrijk geheel: de Sun-lijn. Tussen Schiphol, Utrecht en Nijmegen moeten meer treinen vaker gaan rijden. Geschatte totale kosten: anderhalf miljard euro. Een deel van de vernieuwingen zijn al gerealiseerd, zoals acht kilometer extra spoor tussen Schiphol en Duivendrecht en natuurlijk het gloednieuwe station in Utrecht. In andere plaatsen is nog niet eens begonnen, zoals in Nijmegen, waar het station ook flink op de schop gaat.

Alles tegelijk kan echter niet en dus is nu het traject tussen Utrecht en Arnhem aan de beurt. "Als je dan toch bezig bent, doe het dan in één keer goed", zegt Hazeleger. Zodoende krijgt het station Driebergen-Zeist een ware metamorfose. Jeroen Eulderink is architect bij Arcadis en laat met verschillende tekeningen zien hoe het stationsgebied eruit komt te zien. Veel groen, houten elementen en natuurlijke rood-bruine bakstenen. "Het station krijgt drie niveaus met een stationshal onder het perron en een stalling voor drieduizend fietsen daar weer een etage onder. Ook komen er elementen van het huidige station terug, zoals de monumentale stalen perronoverkapping", zegt Eulderink.

Zo krijgt het nieuwe station de allure van een groot Randstedelijk intercitystation. Maar volgens de huidige plannen razen die intercity's Driebergen-Zeist straks voorbij.

Lees ook: NS-directrice Marjan Rintel schuift wekelijks aan bij de machinisten, conducteurs en schoonmakers

Als het treinverkeer in het honderd loopt, wordt Marjan Rintel, directeur Operatie bij de NS, daarop aangekeken. Trouw ging een dag op stap met deze topbestuurder. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden