'NS zullen prijs treinkaartje niet extreem verhogen'

INTERVIEW Bij reizigersorganisatie Rover heerst geen paniek over duurdere kaartjes

De Nederlandse Spoorwegen mogen, als ze willen, de prijs voor de kaartjes in de spits met 10 procent verhogen. Dat staat in de nieuwe regels die het kabinet aan de NS stelt, vastgelegd in een concessie die gisteren naar de Tweede Kamer is gestuurd. Chris Vonk van reizigersorganisatie Rover denkt niet dat de NS de prijs enorm gaat verhogen.

Waarom denkt u dat de NS de treinkaartjes in de spits niet duurder gaat maken?

"De reiziger zal dan de trein worden uitgejaagd. Veel mensen reizen gedwongen tijdens de spits, omdat hun werkgever verlangt dat ze op een bepaalde tijd op hun werk zijn. Als de trein voor 9 uur veel duurder wordt, zal de NS veel reizigers verliezen. Die zullen dan de auto nemen als dat even kan. Dat verwachten niet alleen wij, gelukkig zien de NS dat zelf ook in. De NS hebben ons gemeld dat ze niet van plan zijn de prijzen zo fors te verhogen. Ze hebben er zelfs niet om gevraagd, het voorstel kwam uit het ministerie van infrastructuur."

De NS hebben toch wel vaker de prijzen verhoogd?

"Nooit zo extreem, niet met 10 procent. Er wordt al jaren over duurdere kaartjes gesproken, maar nooit doorgezet. Nu gaat de NS ook eerst een onderzoek doen, want ze weten de effecten niet eens. Bij Rover heerst daarom geen paniek. De NS hebben ons gerustgesteld dat het voorlopig niet gaat gebeuren. Er zijn nu al zoveel mogelijkheden om buiten de spits goedkoper te reizen, met dalurenkaarten enzo. De NS zijn niet van plan dat verder uit te breiden."

In de concessie staat ook dat de NS meer openheid moet geven over uitval van treinen, hoe druk het is en of treinen op tijd rijden. Terecht?

"De meeste informatie is al te zien op de website, maar het kan altijd beter. Laatst was er een proef bij Den Bosch. Op het een groot bord op het perron werd aangegeven waar de meeste mensen in de trein zaten. Groen licht betekende rustig, rood is druk. Dat was een succes. Mensen gingen zich spreiden over het perron waardoor het in- en uitstappen sneller gaat. Daarvoor zijn sensoren in de deur van de treinen nodig die tellen hoeveel reizigers in- en uitstappen. Dat kost nogal."

Moet de punctualiteit beter?

"De reizigers vinden het vooral belangrijk dat de aansluiting met andere treinen goed verloopt. Als de trein daardoor wat vertraging heeft, geeft dat niet. Meer dan de helft van de klachten die bij Rover binnenkomen gaat over slechte aansluiting. Het doorrijden bij stations om op tijd te zijn, is natuurlijk van de zotte. Op het traject Amersfoort-Utrecht slaat de Sprinter wel eens station Bilthoven over. Daar worden reizigers niet blij van."

Het kabinet kan straks hogere boetes geven als de NS de afspraken niet nakomen: 6,5 miljoen euro in plaats van 2,75 miljoen. Goed?

"Ja, dat is een goede stok achter de deur. Al vinden wij het wel belangrijk dat het geld dan teruggaat naar het openbaar vervoer, om bijvoorbeeld de dienstregeling te verbeteren, de treinen schoner te houden of het informatiesysteem te verbeteren. Helaas gaat de minister van financiën over de besteding van de meevallers en niet de staatssecretaris van infrastructuur."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden