NS zoeken door naar geschikte treinfabrikant

Nieuwe intercity mag in elk geval niet te experimenteel zijn

De Nederlandse Spoorwegen hebben vier treinenbouwers om een offerte gevraagd voor de bouw van de Intercity Nieuwe Generatie. Deze treinen moeten vanaf 2021 gaan rijden over zowel het gewone spoor als de Hogesnelheidslijn.

Er zijn nog vier fabrikanten in de race. De NS willen niet zeggen wie dit zijn, maar topman Frank Hagemeier van elektronicagigant Siemens klapte al eerder uit de school. Hij stelde dat, naast Siemens, de bedrijven Alstom, Bombardier en Stadler proberen om de klus binnen te slepen. De order gaat om een nog onbekende hoeveelheid treinen. Bekend is wel dat die 25.000 nieuwe zitplaatsen moeten hebben.

Met het Fyra-debacle ongetwijfeld nog vers in het geheugen lijken de NS bij deze aanbesteding geen enkel risico te nemen. Zo liet toenmalig NS-topman Timo Huges in een brief aan staatssecretaris Mansveld van infrastructuur weten voor de nieuwe treinen vooral gebruik te willen maken van bewezen technologie. Toen de gloednieuwe Fyra-treinen in 2012 begonnen te rijden, kwamen al snel grote technische problemen aan het licht. Binnen twee maanden werden de in Italië ontworpen treinen van het spoor gehaald.

De belangrijkste vernieuwing van de Intercity Nieuwe Generatie is de verlaagde vloer. De ingang van de trein komt op dezelfde hoogte als het perron te zitten. De Intercity wordt zo toegankelijker voor rolstoelen en kinderwagens en kan het zonder verrijdbare brug op het perron stellen. Ook de toiletten zullen rolstoelvriendelijk worden. Verder worden de nieuwe intercity's gemoderniseerd. Zij krijgen stopcontacten, wifi en een zuinige klimaatbeheersing.

Omdat een deel van de te bouwen treinen op de Hogesnelheidslijn gaat rijden, kunnen zij een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur halen. De NS wilden daar eerst 50 kilometer boven gaan zitten, maar oud-topman Huges stelde in zijn brief dat de lagere maximumsnelheid voor tijdwinst zorgt. Bij hoge snelheden zouden dubbele deuren zo zwaar belast worden dat zij kunnen afbreken. Dat zou het noodzakelijk maken om enkele deuren te gebruiken, wat leidt tot meer in- en uitstaptijd op perrons. Bovendien trekken hogesnelheidstreinen langzaam op. Onhandig, volgens Huges, omdat de stations in Nederland vaak dicht bij elkaar liggen.

De NS introduceren de nieuwe intercity's eind 2021 op het Nederlandse spoor. "Wij richten ons erop om dat te doen met zo min mogelijk overlast voor de reiziger", stelt een woordvoerder, "maar er kunnen kinderziektes optreden. Bij dit soort grote projecten bestaat die kans altijd, kijk maar naar de Dreamliner." De Dreamliner van vliegtuigbouwer Boeing kampt sinds zijn introductie in 2011 met technische problemen, zoals brandjes ontstaan door spontane kortsluiting.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden