NS zet paradepaardje in bij nieuw rooster

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 28 mei zet NS bij wijze van proef haar nieuwe paradepaard op de rails: de Intercity Plus. De luxe trein, waarmee het spoor vooral de zakenman uit de auto wil halen, gaat van maandag tot en met vrijdag viermaal per dag rijden tussen Heerlen-Eindhoven-Den Haag.

Ruim een half jaar wordt in de revisiewerkplaats in Haarlem gewerkt aan de ombouw van twaalf rijtuigen tot plus-materieel. Over de inrichting ervan heeft NS tot nu toe steeds zeer geheimzinnig gedaan. Volstaan wordt met de mededeling dat verschillende interieur-serviceconcepten worden uitgetest om na te gaan hoe de reiziger op de verwentrein reageert en of hij bereid is daarvoor toeslag te betalen.

Bekend is al wel dat de rijtuigen zijn uitgerust met comfortabele stoelen, voorzien zijn van een audio-installatie, zodat de reiziger via de koptelefoon naar muziek kan luisteren. Stopcontacten maken het mogelijk een draagbare computer aan te sluiten. Een telefoon is er ook, evenals een fax. Sommige rijtuigen hebben eveneens een vergaderruimte.

De proef duurt tot eind dit jaar. Tijdens deze periode wordt nog geen toeslag berekend. Slaagt het experiment dan zullen ook andere intercity's de plus-status krijgen en gaan de tarieven omhoog.

Een andere verbetering in de nieuwe dienstregeling is de reistijdverkorting op de intercity-routes van Groningen/Leeuwarden en Enschede naar Schiphol. De treinen worden in Amersfoort gesplitst. Het voorste deel rijdt, net als nu, door naar Amsterdam CS en verder naar Hoofddorp.

Het achterste deel gaat direct via de zuidtak van het ringspoor om Amsterdam naar station Zuid/WTC en Schiphol. Daarmee wordt een reistijdwinst van 22 minuten geboekt. Voor Leiden bedraagt die winst, na een overstap op Schiphol, zelfs 24 minuten. Die winst wordt overigens mede bereikt doordat niet meer in Hilversum wordt gestopt.

Acht minuten sneller wordt de reis tussen Nijmegen/Arnhem en Amsterdam CS, doordat in Arnhem korter wordt gestopt en Elst en Driebergen-Zeist als stops uit het spoorboekje zijn verdwenen. Reizigers uit deze plaatsen zullen voortaan met stoptreinen naar een intercitystation moeten rijden.

Op de route (na Amsterdam rijdt de trein als sneltrein door naar Alkmaar en Den Helder) verdwijnen de dubbeldekkers om plaats te maken voor intercity-materieel en de nieuwe regiorunners. In tegenstelling tot de dubbeldekkers krijgen de treinen catering aan boord. De dubbeldeks regiorunners zijn daarvoor uitgerust met speciale liftjes.

Ook de zuid-westverbinding wordt verbeterd. Ieder uur wordt voortaan naast de bestaande rechtstreekse dienst Maastricht-Haarlem ook het traject Heerlen-Eindhoven-Den Haag gereden, onder meer dus met de Intercity-Plus.

Richting Duitsland wordt de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn met drie kwartier bekort door verbetering van de spoorbaan in het voormalige Oost-Duitsland en beperking van het aantal stops in Nederland en Duitsland. De reis duurt overigens altijd nog 7,5 uur.

Van de negen dagelijkse Eurocitytreinen tussen Amsterdam en Keulen rijden er straks twee door naar Zwitserland (Chur en Interlaken). Vier keer per dag kan op de Eurocity's Frans Hals en Hieronymus Bosch voor het eerst ook de fiets mee. Daarvoor wordt een speciaal fietsrijtuig aangekoppeld. In Keulen zijn voor fietsers goede aansluitingen op treinen naar Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië.

Reizigers richting Engeland zijn op de boottreinen tussen Amsterdam en Hoek van Holland een half uur korter uit, doordat alleen nog maar wordt gestopt in Den Haag HS en Schiedam-Rotterdam West.

Het aantal Eurostar-treinen tussen Brussel en Londen via de Kanaaltunnel gaat van drie naar vijf per dag. Ongeveer honderd Nederlandse reizigers maken dagelijks van de verbinding gebruik.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden