NS willen miljard per jaar voor infrastructuur

jaarcijfers | De hsl blijft een hoofdpijndossier voor de NS. Het bedrijf vestigt liever aandacht op nodige investeringen elders.

De NS presteren nog altijd ondermaats op de hogesnelheidslijn. Toch vindt topman Roger van Boxtel dat het spoorbedrijf na de crises van de afgelopen jaren orde op zaken heeft gesteld. Hij richt de blik naar buiten en roept op tot grote investeringen van de overheid in het spoor.


"We hebben minimaal 1 miljard euro per jaar extra aan investeringen nodig om de bereikbaarheid binnen Nederland te verbeteren", zei Van Boxtel gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers. "Anders dreigt een verkeersinfarct." Den Haag moet geld vrijmaken voor metro-achtige oplossingen, vindt Van Boxtel. "Dan denk ik aan de Randstad, maar ook aan steden als Eindhoven, Arnhem en zelfs Groningen en Maastricht. We moeten voorkomen dat we de concurrentiestrijd verliezen van grootstedelijke gebieden als Londen en Parijs."


Volgens Van Boxtel is het spoorbedrijf back on track. De NS werden de afgelopen jaren geplaagd door het debacle rond de hogesnelheidstrein Fyra die wegens mankementen na een paar weken al van het spoor werd gehaald, en door de fraude bij de aanbesteding van het regionaal vervoer in Limburg. Daarbij kwam dat de NS de groei van het aantal reizigers aanvankelijk te laag inschatten, met overvolle treinen als gevolg.


Volgens Van Boxtel heeft het bedrijf alles nu onder controle. "Vorig jaar hebben we gebruikt om de crises op te lossen. Je ziet dat terug in onze resultaten." Van Boxtel wijst op de toegenomen punctualiteit (91,0 naar 91,3 procent) en op de klanttevredenheid die met 3 procentpunt steeg naar 77 procent. "We presteren beter en hebben meer krediet opgebouwd bij de reiziger." Toch voldoen de NS niet volledig aan de vervoersopdracht die zij van het ministerie van infrastructuur en milieu hebben gekregen. Zowel de punctualiteit als de vervoerscapaciteit op de hogesnelheidslijn was vorig jaar ondermaats.


Van Boxtel stelt echter dat de NS en ProRail daar niet zo veel aan kunnen doen. "De hsl is nu eenmaal een kwetsbaar traject. Dat neemt niet weg dat we met ProRail bezig zijn met een verbeteraanpak." Of de NS een boete krijgen van het ministerie vanwege de slechte prestatie op de hogesnelheidslijn is nog afwachten.


De drukte hebben de NS aangepakt door extra treinen te bestellen. Zo'n dertig rijden er inmiddels op het spoor. De rest komt dit jaar en in 2018. "Ik ga niet de verwachting wekken dat iedereen altijd kan zitten", zegt Van Boxtel. "Maar bedenk: staan in een rijdende trein is beter dan zitten in een stilstaande file."


De NS maakten met 212 miljoen euro meer winst dan over 2015, maar dit was vooral te danken aan een eenmalige meevaller van 117 miljoen euro uit de verkoop van panden op of bij stations. Het onderliggende resultaat daalde van 234 miljoen euro in 2015 naar 145 miljoen in 2016. NS kregen meer geld binnen door een toename van het aantal reizigers, maar gaven ook meer uit aan personeelskosten en aan het gebruik van het spoor.

wEER EEN FORSE ONTSLAGVERGOEDING

Twee topmanagers van de NS kregen vorig jaar bij hun vertrek samen bijna 566.000 euro aan ontslagvergoeding mee, bleek gisteren uit het jaarverslag van de NS. De managers zaten niet in de raad van bestuur, maar hadden wel 'sleutelposities' binnen het spoorbedrijf. De hoge ontslagvergoedingen leidden tot verontwaardiging bij Kamerleden van CDA en SP. Eerder vertrok topman Timo Huges met een ontslagvergoeding van 175.000 euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden