NS verbaasd over boete voor vertragingen Hogesnelheidslijn

Een trein op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. Vanwege uitval en vertragingen moeten NS en ProRail 2,3 miljoen euro boete betalen. Beeld Patrick Post

De Nederlandse Spoorwegen en ProRail moeten samen 2,3 miljoen euro boete betalen vanwege treinuitval en vertraging op de Hogesnelheidslijn van Schiphol naar België.

Dat schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma van infrastructuur aan de Tweede Kamer. In het algemeen presteerden de spoorbedrijven in 2016 beter dan de jaren ervoor, stelt Dijksma. “Maar de HSL blijft helaas voor beiden een achilleshiel. Dit moet echt beter."

Ruim de helft van de boete, 1,25 miljoen, is voor de NS omdat die afspraken over voldoende zitplaatsen niet nakwam. Ook hadden reizigers, vooral in de eerste helft van vorig jaar, te veel last van vertraging. ProRail moet 1,05 miljoen betalen omdat minder treinen op tijd reden: 78,6 procent in plaats van de eis van 80 procent.

Een extra vervoerder op het spoor

Dijksma laat onderzoeken of de treinen vaker op tijd zouden rijden wanneer ook een andere spooraanbieder op de lijn zou gaan rijden. Als dat zo is, gaat Dijksma de NS vragen zich op deze samenwerking voor te bereiden. Dat wordt deze zomer duidelijk.

De HSL is een complexe spoorlijn, onder meer vanwege een ander beveiligingssysteem dan op het reguliere spoor. Onderzoekers stelden vorig jaar dat een even grote betrouwbaarheid als de gewone intercity op de HSL niet haalbaar is.

Op het gewone spoornetwerk gaat het volgens Dijksma wel goed. Hier zitten de prestaties 'in de lift'. De reisinformatie en de wifi-capaciteit werden verbeterd. Goederentreinen reden vorig jaar minder op tijd, maar dat kwam vooral door werkzaamheden.

Symboolpolitiek

NS-topman Roger van Boxtel noemt de boete ‘symboolpolitiek’. “Ik heb het idee dat we in een verkeerd toneelstuk terecht zijn gekomen'', zei hij op NPO Radio 1. “Ik heb de brief nog niet eens gezien en moet dit horen via de radio.” Volgens Dijksma is dat niet waar.

Van Boxtel zei verder dat er sinds vorig jaar samen met de overheid wordt gewerkt aan verbeteringen. Hij vind het raar dat er ‘een jaar later alsnog een boete’ komt. “De staatssecretaris moet het maar uitleggen. Ik begrijp het niet.” Of het bedrijf tegen de boete in beroep gaat is nog niet duidelijk.

De NS kan maximaal een boete krijgen van 6,5 miljoen euro als het bedrijf de afgesproken doelen niet haalt. Het boetegeld gaat naar het reizigersfonds. Dijksma gaat met consumentenorganisaties overleggen hoe dit geld het beste besteed kan worden.

Reizigersorganisatie Voor Beter OV wil dat reizigers van de Intercity Direct en de Intercity Brussel geld terugkrijgen vanwege de ‘schandalige kwaliteit’ en de ‘waardeloze treindienst’ die zij hebben gekregen. Helemaal omdat zij daar op een deel van het traject extra voor moeten betalen. De organisatie ziet minder in boetes voor de spoorwegen. Daar heeft de reiziger immers niets aan en ze veranderen niets. Ze heeft liever dat een andere spoorwegmaatschappij de lijn overneemt, ‘die dat wel kan’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden