NS: treinreizigers beter informeren

(ANP)

De informatie voor treinreizigers moet beter. Daar was iedereen het donderdag wel over eens tijdens de hoorzitting met deskundigen in de Tweede Kamer over de winterse spoorperikelen van de afgelopen weken.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) en spoorbeheerder ProRail gaven opnieuw toe dat hun bedrijven fouten hebben gemaakt tijdens de hevige sneeuwval in december. De dienstregeling werd toen ernstig verstoord, de omschakeling naar de winterregeling ging moeizaam.

Omroepmeldingen op perrons en in de treinen moet snel beter, zeiden de parlementariërs. NS en ProRail waren het daar van harte mee eens en zeiden dat er al verbeteringen zijn doorgevoerd. Op een aantal grote stations zijn extra informatieborden geplaatst en conducteurs krijgen betere mobiele apparaten om informatie te geven aan klanten. De parlementariërs vinden dat de reizigersinformatie in één hand moet worden gehouden.

„Voor het tweede achtereenvolgende jaar hebben we het hoofd moeten buigen voor de reiziger. We hebben niet die dienstverlening gegeven waar de reiziger recht op heeft”, constateerde Bert Klerk, directeur van ProRail. Ook eind 2009 kampte het spoor met overlast door hevige sneeuwval. NS-topman Bert Meerstadt erkende eveneens dat de verwachtingen niet zijn waargemaakt, die mede waren gewekt door reclamespotjes waarin werd gemeld dat het spoor winterklaar was. Hij vindt dat de weersvoorspellingen beter hadden gekund, waardoor er eerder had kunnen worden ingegrepen. „Het blijkt moeilijk te zijn om te voorspellen waar en hoeveel sneeuw er gaat vallen. Klerk vindt dat het weerbureau redelijk goed heeft gewerkt.

Caspar Chorus van de TU Delft vindt dat de informatie over de dienstregeling van de NS van dat bedrijf moet komen. omdat die het dichtst bij de reizigers staat. Hij vindt dat ProRail zich zou moeten bezighouden met het verzamelen van de gegevens. Hij zei verder dat bij de informatievoorziening te veel gemikt is op de normale weersomstandigheden en dat het systeem blijkbaar vastloopt als er bijvoorbeeld veel sneeuw valt. „De klanttevredenheid bij de reizigers moet beter zijn bij verstoringen op het spoor. Ook regionale vervoerders moeten hun klanten zelf informeren.

De vakbonden vinden dat het personeel vaak onder zware en soms onacceptabele omstandigheden heeft moeten werken. „Het personeel had vaak te weinig informatie om de reizigers goed te informeren. Het leek wel of er soms te weinig ’handjes’ waren om de problemen op te lossen”, zei Roel Berghuis van de FNV. „De belangenverstrengelingen komen vooral bij calamiteiten voor.” De bonden pleiten voor terugkeer van de perronchef.

Reizigersvereniging Rover zegt platgebeld te zijn door reizigers die erg ontevreden zijn over de compensaties die de NS heeft aangeboden voor de winteroverlast. „Die is nogal armetierig.” Rover is in onderhandeling met de NS over aanpassingen.

De ANWB vindt dat de huidige structuur tussen NS en ProRail de aanleiding is voor veel problemen.. „De gegevens zijn te versnipperd en daardoor gaat het mis bij de reizigersinformatie.. De taakverdeling moet beter. „Wie vervoert, die communiceert.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden