NS stoten winkels en regiovervoer af

Topman Van Boxtel vraagt politiek en reizigers om geduld

De NS beloven beterschap, maar de reiziger merkt daar pas vanaf volgend jaar iets van. Onder leiding van topman Roger van Boxtel gaat het vervoersbedrijf de komende tijd terug naar de kern: het vervoeren van reizigers. Uiteindelijk moet de reiziger zo beter worden bediend, maar Van Boxtel vraagt de reiziger én de politiek wel om geduld.

"Er ligt veel op ons bord, dat hebben we niet van de ene op de andere dag geregeld", zei hij gisteren in gesprek met de pers. "Ik kan niet een volle trein ineens halfleeg maken."

Onderdeel van de nieuwe strategie is dat het vervoersbedrijf de exploitatie van stationswinkels grotendeels de deur uit doet. Ook regionaal vervoer past niet langer bij de NS, wat betekent dat busbedrijf Qbuzz in de verkoop gaat en dat de NS niet langer meebieden op de concessies van regionale trein- en buslijnen. Van Boxtel: "Het hoofdrailnet is de slagader van Nederland. Daar moeten we het goed op doen."

Van Boxtel erkende gisteren dat de NS 'best issues' heeft. En daar zit het personeel zelf ook mee, benadrukte de topman. Er is boosheid over de fraude bij de aanbesteding van Qbuzz in Limburg, die vorig NS-topman Timo Huges deed sneuvelen. En ook het Fyradossier heeft bij het NS-personeel tot frustratie geleid. Van Boxtel: "Er zijn intern mensen die al vroeg hun vinger hebben opgestoken en hebben gezegd: het gaat niet goed met de aankoop van die treinen."

En er zijn meer kwesties. Met als meest nijpende probleem de overvolle treinen, waar reizigers in afwachting van nieuwe treinen nog dit hele jaar mee te maken gaan krijgen. En de voormalige Fyra, die al enige tijd Intercity Direct heet, presteert nog altijd niet naar behoren en valt veel te vaak uit.

Dat de NS nu een terugtrekkende beweging maken, is niet alleen bedoeld om de reiziger, maar ook om de politiek te plezieren. Na het debacle rond de Fyra en de fraude bij Qbuzz leeft in Den Haag het gevoel dat het treinbedrijf terug moet in zijn hok en zich nederig moet opstellen. Dat gaan de NS nu dus netjes doen in de hoop dat het op langere termijn niet datgene verliest waarmee het staatsbedrijf staat of valt: de concessie op het hoofdrailnet.

Om het probleem van de overvolle treinen aan te pakken gaan de NS fors investeren in nieuwe treinen, namelijk voor 2,5 miljard euro tot 2023. Dit moet ertoe leiden dat tegen die tijd 30 procent van het materieel is vernieuwd. Hoewel de reiziger daar in de loop der jaren wel de vruchten van moet gaan plukken, moet hij zich wel beseffen dat het in de spits lastig blijft een zitplaats te bemachtigen. Van Boxtel memoreerde het gisteren nog maar eens: "Een zitplaats is geen recht."

Wel blijft Van Boxtel praten met universiteiten en hogescholen om de spits uit te dunnen. "Studenten zijn 25 procent van de reizigers, dus dat maakt uit." Een universiteit en een hogeschool hebben toegezegd hun roosters anders te gaan inrichten, zei Van Boxtel zonder te willen ingaan op details. De NS investeren verder in betere reisinformatie, wifi in de trein en nieuwe betaalmethodes, voor 300 miljoen euro. Ook voor de voorzieningen op stations is 300 miljoen euro uitgetrokken.

Over het tijdspad bij de verkoop van Qbuzz en de stationsformules wilde Van Boxtel niet zeggen. De stations blijven het domein van de NS, zei hij. "We houden wel de regie. We willen schone, aantrekkelijke verblijfplaatsen." Ook houden de NS in ieder geval de exploitatie van Kiosk, de Stationhuiskamers en de treincatering in eigen handen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden