NS stopt met spaghetti en friet

Vanmiddag lichtte de Raad van Bestuur van de NS bij Utrecht Centraal hun nieuwe bedrijfsstrategie toe. Op de achtergrond de Starbucks en Broodzaak, winkelformules die momenteel worden uitgebaat door het spoorbedrijf maar in de verkoop gaan. Beeld anp

De Nederlandse Spoorwegen (NS) zullen voor een groot deel stoppen met de exploitatie van hun stationswinkels. Momenteel zijn zowat alle eettentjes en winkelformules op de stations eigendom van de NS, maar deze winkels gaan nu in de verkoop.

De NS wil zich volledig richten op het verbeteren van treindiensten. Het spoorbedrijf maakte vanmiddag zijn plannen voor de komende drie jaar bekend. Het bedrijf wil ruim 3 miljard euro investeren, waarvan 2,5 miljard in het vernieuwen en uitbreiden van het treinenpark. Het spoorbedrijf zal niet langer meedingen naar regionale bus- en spoorconcessies, ook gaat busbedrijf Qbuzz in de verkoop.

Daarnaast steekt de NS 300 miljoen euro in het verbeteren van reisinformatie, wifi in treinen en nieuwe betaalmethodes. Eenzelfde bedrag investeert het spoorbedrijf in voorzieningen op stations, zoals parkeerplaatsen en kiosken. Want deze kiosken, en de stationshuiskamers, blijven wel in bezit van de NS.

Julia's & Smullers
Alle andere winkelformules wisselen op termijn van eigenaar, 'waarbij de NS wel de regie zal behouden', aldus een woordvoerder. Dit betekent dat enkele duizenden werknemers in winkels als Julia's, de Broodzaak en Smullers van baas wisselen - momenteel staan die nog allemaal op de loonlijst van de NS.

Volgens de NS waren er tien jaar geleden nauwelijks partijen te vinden die op het station wilden ondernemen. Inmiddels is dat anders. Met de verkoop moet de punctualiteit op het spoor ook verbeteren. "Samen met ProRail zetten we alles op alles om de hinder op het spoor, onder meer door het tekort aan treinen en de vele buitendienststellingen, dit en volgend jaar te beperken."

FNV protesteert
Met de plannen gaan er volgens de NS-woordvoerder geen banen verloren, toch protesteerde vakbond FNV Spoor gisteren al heftig toen een deel van de plannen uitlekten. De vakbond denkt dat zowel medewerkers als reizigers de dupe worden van de plannen. "Banen komen op het spel te staan en medewerkers die overgaan naar andere werkgevers zullen er in arbeidsvoorwaarden op achteruitgaan." De bond ziet de verkoop van NS Retail, de meest winstgevende tak van het bedrijf, als een flinke financiële aderlating voor de NS en het personeel.

De ondernemingsraad van de Nederlandse Spoorwegen is ook kritisch. Volgens de raad bepaalt de sfeer op stations wat mensen vinden van hun treinreis. Winkels zijn daar belangrijk voor. De bussen van Qbuzz helpen om mensen 'van deur naar deur' te brengen, een streven van de NS. En in de regio's kan de vervoerder "service en kwaliteit bieden", vindt de ondernemingsraad.


Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden