NS Publieksprijs gaat naar thriller ’Op klaarlichte dag’

utrecht – - De NS Publieksprijs is gisteren uitgereikt aan Simone van der Vlugt (1966) voor haar thriller ’Op klaarlichte dag’. Aan deze prijs is 7.500 euro, een sculptuur van Jeroen Henneman en een eersteklas-jaarabonnement van de NS (ter waarde van 5.867 euro) verbonden. Het boek van Van der Vlugt – over een jonge vrouw die op de vlucht is voor haar gewelddadige ex-vriend en de politie – kreeg een kwart van de 33.000 stemmen. De overige stemmen gingen naar de vijf andere genomineerde boeken: ’Vastgoedfraude’ van Vasco van der Boon en Gerben van der Marel, ’Mama Tandoori’ van Ernest van der Kwast, ’Godenslaap’ van Erwin Mortier, ’Dorsvloer vol confetti’ van Franca Treur en ’Cruise’ van Suzanne Vermeer.

De NS Publieksprijs is de enige Nederlandse boekenprijs waarbij het publiek, en niet een jury, de winnaar bepaalt. En het grote publiek selecteert een ’ander soort boek’ dan de deskundigen die bijvoorbeeld de Ako- of Librisliteratuurprijs toekennen, zegt bijzonder hoogleraar leesgedrag (Vrije Universiteit Amsterdam) Dick Schram. Maar dit jaar is er een uitzondering in het lijstje genomineerde boeken. Schram: „Dat Mortiers ’Godenslaap’ – een uitgesproken literair boek – is genomineerd, verbaast mij zeer. Ik kan me niet voorstellen dat Nederland en masse dit boek leest.”

Toch zijn van ’Godenslaap’ 114.000 exemplaren verkocht, meldt uitgeverij De Bezige Bij. Maar ’Godenslaap’ is volgens Schram geen ’typische bestseller’, zoals ’Op Klaarlichte dag’ dat is. „Van der Vlugt beheerst de techniek van het schrijven van pageturners en is echt een auteur voor vrouwen, die sowieso meer lezen dan mannen.”

Van ’Op klaarlichte dag’ zijn dit jaar 150.000 exemplaren verkocht en het boek staat al 24 weken in de bestsellerreeks. Maar zijn deze best verkochte boeken ook het best gelezen? „Er bestaat geen één op één relatie tussen best verkochte en best gelezen boeken”, zegt Schram. „We weten natuurlijk niet of de gekochte boeken ook gelezen worden.” Feit is wel dat boekenprijzen voor naamsbekendheid zorgen en de verkoop stimuleren. Maar of en hoe ze ons leesgedrag beïnvloeden, is onbekend, zegt Schram.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden