NS moeten erkennen: stationsdoorgang is een publieke ruimte

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Reizen per trein is de afgelopen jaren veel comfortabeler geworden. Stations zijn opgeknapt. Verse cappuccino, handige winkels in de stationshal, vriendelijke conducteurs: veel automobilisten hebben reden om jaloers te zijn.

De NS zijn geslaagd in hun missie om de stations veiliger te maken op een slimme manier: door de leefbaarheid te vergroten. Stations werden aantrekkelijker ingericht. Gemeenten gaven royaal financiële steun om ook de ruimte rondom de stations te verfraaien. Missie dubbel geslaagd: het publiek voelt zich veiliger en de NS verdienen er ook nog wat aan.

Des te vreemder is het dat diezelfde NS nu zo halsstarrig vasthouden aan een plan dat lijnrecht ingaat tegen alles wat de afgelopen jaren is bereikt.

Nog dit jaar willen de NS de grotere stations definitief met ov-poortjes afsluiten. Alleen wie een ov-chipkaart bij zich heeft kan nog naar binnen. Voor voetgangers en fietsers die het station willen passeren hebben de NS een aparte oplossing bedacht. Zij kunnen met een ov-chipkaart gratis door de poortjes, of ze kunnen een aparte toegang bemachtigen via een aparte automaat.

Op papier zal deze oplossing er vast heel redelijk uitzien. In de praktijk is het een gedrocht. Juist de grotere stations in de steden zijn van oudsher de verbinding tussen twee delen van de stad. Wie hier poortjes neerzet, sluit niet simpelweg het eigen NS-gebouw af (zoals de NS beweren), die blokkeert de hele omgeving. Fietsers zullen sowieso niet langs de poortjes kunnen. Voetgangers moeten een ov-chipkaart aanschaffen en deze altijd bij zich dragen, ook kinderen.

Het heftige verzet van steden als Leiden, Gouda, Amersfoort en Goes had de NS allang aan het denken moeten zetten. Al zeven jaar zijn de NS bezig met de poortjes, en al die tijd is geen oplossing gevonden voor de fietsers en voetgangers. Dan rest maar één ding: nog eens goed kijken waartoe de poortjes ook alweer dienden en het middel heroverwegen. De veiligheid die de NS wilden bereiken met de poortjes, is op een andere manier al bereikt. Zwartrijden wordt al met controles tegengegaan.

Er komt een moment dat een idee achterhaald blijkt, hoeveel miljoenen er ook zijn geïnvesteerd. Voor de ov--poortjes lijkt dat moment nu aangebroken. De NS lijken vast te zitten in het eigen gelijk van strikt juridische redeneringen dat zij nu eenmaal eigenaar zijn van het station. Alleen al vanwege het geld dat de gemeenten investeerden, is dat onconstructief. En ongepast.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden