NS komt snel met nieuwe sprinters

Nieuwe treinmodellen zorgen vanaf volgend jaar voor voor 16.000 extra plaatsen

Een jaar geleden bestond hij alleen nog op papier, nu staat Flirt, het nieuwe sprintermodel van de NS, blauwgeel te glimmen in de grauwe hallen van onderhoudsbedrijf NedTrain in Maastricht.

Het is een van de 58 exemplaren die in de loop van 2017 het verschil moeten maken op het spoor. Als de Flirts straks allemaal rondrijden met hun 16.000 extra zit- en staplaatsen moet dat de drukte waar de treinreiziger nu vaak mee te maken krijgt, verminderen.

Het is nog wel afwachten of het lukt de Flirts vanaf december in de dienstregeling te krijgen.

"Het is heel spannend", laat Roel Okhuijsen, programmadirecteur van de NS, zich ontvallen. "De introductie van deze trein doen we ongewoon snel. We moeten nog uitgebreid testen, de inspectie moet ze nog toelaten en dan moeten we nog zo'n 800 machinisten trainen om ermee te rijden."

Rijden ze eenmaal, dan zijn er de eerste tijd nog veel bedieningsfouten en technische mankementen. "Dat is altijd zo bij nieuwe treinen. We proberen dat zo op te lossen dat de reiziger er zo min mogelijk van merkt."

De Flirts zijn met spoed door treinbouwer Stadler in elkaar gezet. Haast was geboden omdat politiek pas laat duidelijk werd dat de OV-kaart voor studenten zou blijven bestaan en zelfs zou worden uitgebreid.

Helemaal af is het exemplaar dat gisteren bezichtigd mocht worden nog niet: hier en daar moeten nog wat paneeltjes en bankjes geplaatst worden.

Maar het toilet, dat van de buitenkant is gedecoreerd met Mondriaanpatroontjes, is helemaal gereed voor gebruik. Het hokje is toegankelijk voor rolstoelen en heeft een opklapbare commode voor jonge ouders.

De tijd dat toiletten in sprinters overbodig werden geacht lijkt ver achter de NS te liggen. "Het toilet heeft wel het nadeel dat het een keer in de twee dagen leeggemaakt moet worden", vertelt Okhuijsen. "Dat is een stuk vaker dan de gebruikelijke biotoiletten waarbij dat maar een keer in de zoveel weken hoeft. Bij een spoedbestelling als deze heb je het wat minder voor het kiezen."

De spoedbestelling is ook duurder. Voor 58 sprinters van Stadler betaalt de NS 280 miljoen euro. Voor de 118 sprinters die de NS bestelde bij de Spaanse treinbouwer CAF en die vanaf 2018 klaar zijn, wordt 514 miljoen euro neergeteld.

De uitschuiftrede voor de toegangsdeuren en de grote ruimtes voor rolstoelen geven ook de indruk dat de NS nu echt werk willen maken van het toegankelijk maken van treinen voor invaliden. Nog wat nieuwigheidjes: bij elk zitje zit een stopcontact en twee USB-poorten en de wifi is er dubbel zo snel als in andere treinen.

Ingrijpender is dat de machinerie van de Flirt - anders dan bij andere treinen - niet onder de trein hangt, maar er bovenop zit. Dit maakt dat de trein laag op de rails ligt, waardoor de toegankelijkheid voor rolstoelen beter is. Probleem is wel dat alle onderhoudshallen van NedTrain zijn ingericht met putten, zodat monteurs fijn aan de onderkant kunnen sleutelen. In plaats daarvan moeten er bordessen op hoogte komen zodat er ergonomisch verantwoord aan de bovenkant kan worden gewerkt.

Onderhoudshallen moeten daartoe worden omgebouwd, een investering die 35 miljoen euro kost. Maar die ombouw is niet alleen voor dit sprintermodel, zegt Okhuijsen. "Vanwege de toegankelijkheid krijgen we steeds meer treinen die laag op het spoor liggen en waar de machinerie aan de bovenkant zit."

De afwijkende toiletten en machinerie heeft de NS wel doen besluiten om de Flirts alleen te laten rondrijden in Zuid-Oost Nederland. "We richten voorlopig alleen dit gebied in op het onderhoud van deze treine", aldus Okhuijsen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden