NS goochelen schade Fyra kleiner

Financiële topman is creatief met cijfers: hij ziet schade van 88 miljoen. Enquêtecommissie: Het is eerder 800 miljoen.

Voorzitter Madeleine van Toorenburg van de parlementaire enquêtecommissie Fyra nam de financiële topman van de Nederlandse Spoorwegen (NS) Engelhardt Robbe flink onder vuur gisteren. Dat hij wel erg vrijelijk met cijfers strooit die gunstiger lijken. "NS brengen de laatste tijd keer op keer naar buiten dat de totale schade van NS 88 miljoen is, maar het is veel meer toch?" Als de commissie alle schade bij elkaar optelt, vanaf 2001, kostte de Fyra de NS, en dus de staat als aandeelhouder, maar liefst een kleine 800 miljoen euro.

Robbe beaamde dit bedrag, maar pas nadat hij eerst nog 340 miljoen noemde als de totale schade voor de NS. Dat is de schade vanaf het moment dat de treinen zijn geleverd tot het moment dat ze weer terug naar de fabriek gingen. Bij de bijna 800 miljoen die de commissie hem voor hield, zitten bijvoorbeeld ook de schikking met het Rijk in 2011, toen NS-dochter High Speed Alliance bijna failliet ging, en alle gederfde inkomsten omdat de treinen met jaren vertraging geleverd werden.

Robbe geldt als een van de weinige NS-topmensen die zonder kleerscheuren door de Fyra-episode is gelaveerd. Hij is niet alleen financieel topman sinds 2007, maar neemt nu ook tijdelijk de plaats in van Timo Huges, die vorige week moest aftreden als president-directeur van de NS vanwege het doorspelen van concurrentiegevoelige informatie aan NS-dochter Abellio. Hij is ook de plaatsvervanger van de hoogste baas van Abellio, Jeff Hoogesteger, die ook opstapte. Morgen moet Robbe nog een keer voor de commissie verschijnen, in plaats van de afgetreden Huges.

Nog zo'n al te rooskleurig bedrag is de 125 miljoen euro die de NS van Fyrafabrikant AnsaldoBreda zou krijgen als de Italiaanse bouwer een nieuwe koper voor de treinen vindt. "U meldt dat als een overwinning. U schrijft niet in uw persbericht dat dat pas gebeurt als er meer dan zes treinen verkocht worden", aldus Van Toorenburg (CDA). Robbe kon gisteren niet verklaren waarom dit niet vermeld werd. Volgens Van Toorenburg is het ook niet terug te vinden in de informatie aan de Tweede Kamer van destijds. De NS-voorlichting laat na afloop van het verhoor per mail weten dat het niet relevant was om te melden. Geen enkele koper is geïnteresseerd in een of twee treinen. "Je kunt alleen een behoorlijke dienstregeling rijden met meer dan zes treinen." Voorlopig staan ze allemaal sowieso nog in de fabriek in het Toscaanse Pistoia.

Binnen het ministerie van financiën is serieus overwogen of ze in 2013, toen bleek dat de NS niet verder wilden met de Fyratreinen, nog wel door moesten met de NS op de hogesnelheidslijn, zei topambtenaar Wouter Raab, die ook werd ondervraagd. "Op een gegeven moment hebben mensen hun kans wel gehad." Volgens Raab konden de NS echter toch weer een aantrekkelijk bod kon doen, mits het hogesnelheidsspoor geïntegreerd werd met het overige spoor waar NS al treinen op rijden, zoals ook is gebeurd.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden