NS-dochter speelde vals in Limburg

Door heimelijk een werknemer van de concurrent te kapen, hoopte Qbuzz het regionale vervoer binnen te slepen

DORIEN PELS

De directie van de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft twee directeuren van dochteronderneming Qbuzz op non-actief gesteld. Uit een onderzoek in opdracht van de NS blijkt dat Qbuzz vals speelde in de strijd om de aanbesteding van het regionale vervoer in Limburg. Qbuzz nam stiekem een voormalig personeelslid van concurrent Veolia in dienst om vertrouwelijke informatie te verkrijgen.

De NS noemen de handelwijze van Qbuzz 'volstrekt onaanvaardbaar en verwerpelijk.' Als Limburg besluit om de NS uit te sluiten van de aanbesteding zal dat door de directie 'volledig worden gerespecteerd'.

De afgelopen jaren verzorgde het van oorsprong Franse Veolia het regionale vervoer in Limburg. Onlangs besloot de provincie Limburg verder te gaan met de commerciële NS-dochter, busbedrijf Qbuzz. Daarnaast zou de andere dochter van NS, Abellio, het regionaal treinvervoer van Veolia overnemen op de Limburgse Heuvellandlijn en de Maaslijn. Abellio rijdt ook al treinen op delen van het Britse spoor voor NS.

Qbuzz zocht al in 2013 contact met de medewerker van Veolia om de 'regionale kennis in Limburg te versterken', zo staat in het rapport dat de NS gisteren openbaar maakte. De overgenomen medewerker was concessiedirecteur bij Veolia in Limburg.

Qbuzz bood de man een baan aan, tot bleek dat dat niet kon vanwege het non-concurrentiebeding dat in diens arbeidsovereenkomst met Veolia was opgenomen. Door de bestuurders van Qbuzz en de Veoliamedewerker is daar een mouw aan gepast: de Veoliamedewerker ging in dienst bij een extern adviesbureau en Qbuzz betaalde het adviesbureau een bedrag dat overeen kwam met de salariskosten.

Volgens het externe bureau De Brauw Blackstone Westbroek dat de gang van zaken onderzocht, was de NS-directie nergens van op de hoogte. Qbuzz heeft nog wel advies gevraagd aan de juridische afdeling van de NS, die de zaak voorlegde aan een advocaat.

De advocaat stelde dat het verrichten van werkzaamheden via deze omweg niet mag. 'Bestuurder 1', zoals een van de directeuren in het rapport wordt genoemd, zag dit advies niet als 'een harde nee'.

De oud-Veoliaman maakte vanaf dat moment informeel deel uit van het biedingsteam en dacht mee over het bod van Qbuzz/Abellio, waar de provincie Limburg begin dit jaar op toehapte.

De geschorste Qbuzz-directeuren laten weten dat de NS-top wel degelijk op de hoogte was en dat de inzet van de Veoliaman is getoetst door de juridische afdeling. De Qbuzz-bestuurders hebben geweigerd mee te werken aan het onderzoek.

Minister Jeroen Dijsselbloem noemt de zaak in een reactie 'volstrekt onacceptabel'. Dijsselbloem, die als minister van financiën enig aandeelhouder is van NS, stelt dat uit de informatie van NS een onthutsend beeld naar voren komt 'van de cultuur, het beoordelingsvermogen en de integriteit van de betrokken Qbuzz-bestuurders en andere betrokken medewerkers.'

Al eerder protesteerden andere vervoerders tegen het feit dat de NS meedeed met de aanbesteding. De regionale spoorlijnen waren namelijk bij de voormalige monopolist weggehaald om een klein beetje marktwerking in het openbaar vervoer te krijgen. Maar de rechter stond de NS toe om zijn commerciële dochters in te zetten.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden