NS boos: Den Haag wil met Arriva naar Brussel treinen

De gemeente Den Haag heeft vervoersbedrijf Arriva gekozen om een directe treinverbinding naar Brussel te verzorgen. ProRail moet eerst wel nog onderzoeken of daarvoor ruimte is op het drukke spoor.

Wethouder Smit richtte een Haags treinbedrijf op uit frustratie over het besluit van de NS om de Beneluxtrein te schrappen. De Fyra, die hiervoor in de plaats kwam, deed Den Haag niet aan. Smit vond het niet te verteren dat een directe treinverbinding tussen de twee regeringscentra verdween.

Toen al na een maand de gloednieuwe Fyra's stuk aan de kant stonden, besloten de NS haastig de oude treinverbinding over het gewone spoor te herstellen. Sindsdien is de directe verbinding tussen Den Haag en Brussel terug. Toch zet Smit zijn plannen door. De LageLandenLijn moet ieder uur rijden, via Rotterdam en Antwerpen. Brussel Airport heeft zich gemeld als zakenpartner. Anne Hettinga, directeur van Arriva Nederland, zei gisteren reuze veel zin te hebben in de samenwerking. Arriva is een dochter van Deutsche Bahn.

De NS zijn 'not amused' over de Haagse actie. Zij vragen de Autoriteit Consument en Markt of dit mag. De overheid heeft de NS aangewezen als monopolist op de belangrijkste binnenlandse sporen. Voor internationale verbindingen mogen anderen zich melden, mits 75 procent van de reizigers echt de grens over gaat. Een voorbeeld is de Franse Thalys, die tussen Amsterdam en Parijs rijdt. Den Haag wil reizigers met een toeslag ontmoedigen binnen Nederland te reizen per LageLandenLijn.

(trouw)

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden