NPO gaat drastisch snijden in websites programma's

Beeld anp

Publieke omroepen moeten het aantal websites van radio- en tv-programma's in 2016 drastisch terugbrengen. De NPO stelt voor websites te schrappen als ze minder dan 100 duizend bezoekers per maand trekken.

Directeur televisie Frans Klein van de NPO zei vandaag dat de omroepen momenteel ongeveer honderd van de zeshonderd websites actief bijhouden en verversen. Op die websites zijn onder meer programma's versnipperd terug te kijken. Na het snijden blijven daar vijftig van over.

Websites die mogen blijven zijn van de consumentenprogramma's Kassa, Radar en de kennisquiz De Slimste Mens, omdat ze veel publiek trekken en erg interactief zijn. De NPO wil versnippering voorkomen. 'Wat we niet willen is op twintig terreinen een NPO gemist-dienst introduceren. Dat gaan we beter ordenen', zei Klein. 'Sites die alleen herhalen wat er eerder te zien was, voegen niets toe', zei Shula Rijxman, lid van de Raad van Bestuur.

De nieuwe strategie heeft ook gevolgen voor themaportals, zoals NPOGeschiedenis. Onderzocht wordt of deze portal bijvoorbeeld onder de website van het programma Andere Tijden kan hangen.

In 2011 werd het aantal sites van de publieke omroep ook al flink teruggebracht. Toen werd bekendgemaakt dat het aantal sites van 1074 naar maximaal 615 moest gaan.

Frans Klein maakte eveneens bekend dat talkshow Pauw van de VARA na de zomer een vervolg krijgt op NPO 1. De kijkcijfers zijn sinds de start van het latenightprogramma gestaag gegroeid naar ruim 700.000 kijkers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden