Noten vol kleur en overtuiging

CHRISTO LELIE

KLASSIEK

Serie Meesterpianisten Rafal Blechacz ****

De Amsterdamse Serie Meesterpianisten is vanouds de plaats om het ijzeren repertoire in topuitvoeringen te beluisteren. Maar soms worden de recitals in de Grote Zaal van het Concertgebouw wel erg van ijzer als pianisten voor de zoveelste keer de bekendste werken van Schubert, Schumann, Chopin of Rachmaninov vertolken.

Des te verfrissender is het wanneer een meesterpianist afwijkt van het gangbare, zoals Rafal Blechacz dat zondag deed. Deze jonge Pool besloot zijn optreden met de eerste Sonate opus 8 van zijn landgenoot Karol Szymanowski. Dit jeugdwerk wordt zelden uitgevoerd. Begrijpelijk, gezien de immense complexiteit van deze compositie, die zo ongeveer klinkt alsof Richard Strauss een Rachmaninov-sonate heeft gecomponeerd. Het eerste deel is virtuoos, dramatisch en op het randje van bombastisch. Het tweede deel is sfeervol en overwegend lyrisch. In het archaïsche derde deel, een quasi-vroegbarok menuet, en in de afsluitende dubbelfuga kijkt de componist qua vorm terug, diep de muziekgeschiedenis in.

Blechacz speelde al deze noten met veel kleur en overtuigingskracht. Dat hij meer dan een veelbelovend virtuoos is, bleek ook in de rest van het programma, dat wél uit het ijzeren repertoire bestond. Mozarts Sonate in D KV 311 werd fris en gaaf gespeeld, maar klonk te veel als een inspelertje. Door de hoge tempi kwam de dramatiek onvoldoende over het voetlicht. Dat is onvermijdelijk als je zo'n stuk op een veel te grote, moderne vleugel in een dito zaal speelt.

Beethoven stond al een modernere piano voor ogen. Zijn muziek komt beter tot zijn recht op een Steinway. Blechacz vertolkte Beethovens Sonate in D, opus 10 nr. 3 zeer helder en vlot, zonder jachtig te worden. Het tweede deel zou in een trager tempo grotere lading hebben kunnen krijgen, maar sterk van Blechacz' sympathieke en gave uitvoering was dat je goed kon horen dat het om een werk van de jonge Beethoven ging. Grote klasse!

In 2005 won Blechacz het Chopin-concours in Warschau. Dat zijn vertolkingen van twee Polonaises en het derde Scherzo van Chopin superieur van kwaliteit zouden zijn, was te verwachten, en zo pakte het uit.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden