Noorse degelijkheid en lipstick uit Georgië

Khatia Buniatishvili en Truls Mørk
Gehoord: 9/3 in het Concertgebouw, Amsterdam.

Slank figuur, spannende jurk en felrode lipstick: achter de vleugel in het Concertgebouw nam Khatia Buniatishvili plaats. Dat beloofde wat. Haar muzikale partner was de degelijke, niet zo verleidelijk geklede Noorse cellist Truls Mørk.

What you see, is what you get: twee speelstijlen die hemelsbreed van elkaar verschillen. De flamboyante en vlotte aanpak van Buniatishvili stond lijnrecht tegenover de veilige en precieze toon van Mørk. Lastig om daar muzikaal chocola van te maken.

Het kán opwindende momenten opleveren, vooral als beide spelers elkaar uitdagen. Dat gebeurde heel even in het Largo van Sjostakovitsj' Sonate in d-klein, opus 40. Maar in het laatste deel verdween de spanning en won Mørks afgewogen streek van het romiger toucher van Buniatishvili.

En dat is meteen ook een minder aantrekkelijk aspect in het spel van de Georgische. Ze slikt nootjes in en rijgt er heel veel aaneen. Waar Mørk zelfs met een demper op de snaren een transparant geluid met kern kan produceren, slibt er bij Buniatishvili geregeld een frase dicht. Een mooie verschijning alleen verzekert geen hoogwaardige pianistiek.

Mørk heeft z'n instrument mee: eentje van de bouwer Domenico Montagnana. Die hebben vaak een ruimere klank dan de gemiddelde cello.

Dat wil niet zeggen dat hij die ruimtelijkheid permanent uitbuitte. Cellistische grenzen opzoeken, is niet Mørks belangrijkste streven, en van verrassingen is hij geen voorstander. Maar een fraaie diepte uit de laagste snaren tevoorschijn toveren, daar tekent hij voor.

In het Andante van Rachmaninovs Sonate voor cello en piano nam Buniatishvili op tijd wat gas terug, en haakte ze in op de expressieve, zorgvuldige streken van haar collega: een moment van genot. Maar in Beethovens Sonate in C-groot, opus 102 was het vergeefs wachten op een gezamenlijke weergave van de partituur.

Khatia Buniatishvili maakte vorig seizoen haar debuut in Amsterdam en is de komende tijd nog een paar keer te vinden in de Kleine Zaal, alleen en met collega's.

Op 28 maart en 2 mei speelt ze muziek van onder meer Schumann, Chopin en Brahms.

Frederike Berntsen

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden