Noorse classicus en Canadese ijzervreter zijn weergaloos duo
klassiek
Leif Ove Andsnes en Marc-André Hamelin
Mozart, Stravinsky
****
Het contact tussen de twee pianogiganten begon met het uitwisselen van e-mailadressen. Vervolgens bleek de muzikale klik tussen de Canadees Marc-André Hamelin en de Noor Leif Ove Andsnes zo sterk, dat ze zijn gaan samenwerken.
Dit seizoen trekken zij als een pianoduo over de internationale concertpodia. Dinsdagavond deden zij Rotterdam aan, waar zij in de grote Doelenzaal een enerverend programma met werken voor twee piano's van Mozart, Debussy en Stravinsky speelden.
In de rekenkunde geldt dat een en een twee is, maar in het geval van het samenspel tussen Andsnes en Hamelin valt de rekensom hoger uit. Dat bleek overigens nog niet in Mozarts 'Larghetto en Allegro in es', briljant gespeeld, maar te weinig intiem voor deze klassieke fortepianomuziek. En in Stravinsky's Concert voor 2 piano's waren er aanvankelijk momenten van ongelijkheid. Maar gedurende dit meesterwerk kwamen beide pianisten volledig tot elkaar.
Vooral ook in Debussy's 'En blanc et noir'- zeker in het fantasievol gespeelde tweede deel - bleek hoe bijzonder het is twee van zulke toppianisten te horen samenspelen.
Het Grote Genieten begon echter pas tijdens de weergaloze uitvoering van 'Le sacre du printemps' in Stravinsky's eigen bewerking voor twee piano's. Die is niet minder spannend dan de originele orkestversie, maar door de klank van twee vleugels veel helderder.
Vorig jaar klonk deze technisch zeer lastige muziek ook al in Nederland in de vertolking van Katia en Marielle Labèque, zusjes die hun leven lang al samenspelen. Het kersverse duo Andsnes/Hamelin deed in nauwgezetheid niet voor hen onder en ging muzikaal nóg meer de diepte in.
Beide virtuozen hebben met elkaar gemeen dat zij een sterk objectiverende, analytische en buitengewoon efficiënte manier van spelen hebben, maar op veel andere punten verschillen ze.
Hamelin is de muzikale ijzervreter, gespecialiseerd in het vertolken van de meest complexe pianowerken, die bijna niemand op de lessenaar durft te zetten.
Andsnes is de classicus die uiterst puur zowel het ijzeren klassieke en romantische repertoire als nieuwere muziek glashelder over het voetlicht brengt. Hij had een zeer herkenbare, gearticuleerde toon, klaar en koel als het gletsjerijs van zijn vaderland Noorwegen. Andsnes gaf daarmee een onverbiddelijke ritmische stabiliteit.
Hamelin musiceerde iets meer ingetogen, zangeriger en warmer. Het waren juist deze karakterverschillen, die zonder de eenheid te verstoren, buitengewoon veel kleur gaven aan deze weergaloze 'Sacre' op twee piano's.
Herhaling: Muziekgebouw Eindhoven 4 april.
undefined