Noordtak in de ijskast gezet

Staatssecretaris Mansveld past plannen voor de Betuwespoorlijn aan

Inwoners van tientallen spoorwijken in Oost-Nederlandse plaatsen als Velp, Hengelo en Goor kunnen opgelucht ademhalen. Langs hun woning rijden straks toch geen tientallen goederentreinen extra per dag die van de Betuweroute afslaan richting Twente.

Maar verderop zullen veel Achterhoekers extra alert worden. Een nieuwe goederenspoorlijn door hun streek als alternatief blijft een reële optie voor staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, spoor). Al is die nu niet aan de orde.

Mansveld gaf gisteren duidelijkheid in langslepende discussies over het gebruik van de Nederlandse spoorlijnen. Om in de Randstad ruimte te maken voor extra personentreinen moeten cargotreinen verplicht omrijden via de Betuweroute.

Eenmaal in de Betuwe mogen ze afslaan naar het noorden (bij Elst naar Oldenzaal) en het zuiden (bij Meteren naar Venlo). In Gelderland en Overijssel ontstond massaal protest tegen een verwachte vloedgolf aan goederentreinen.

Mansveld neemt nu 'tussenbesluiten', omdat het spoorgoederenvervoer niet sterk blijkt te groeien. De weinige goederentreinen die nu rijden tussen de Betuweroute en Oldenzaal moeten de locomotief in Deventer van rijrichting blijven wisselen om te kunnen doorrijden.

Dat is goedkoper dan de bouw van een verbindingsspoor bij Bathmen (gemeente Deventer) of de ombouw van het boemellijntje tussen Zutphen en Hengelo. Mansveld ziet van die omstreden voorstellen af.

In Oost-Nederland wordt de verdere discussie over goederentreinroutes uitgesteld. De cargotreinen vanuit Amsterdam mogen via Amersfoort blijven rijden naar Oldenzaal.

Spoorgoederenvervoerders zijn echter sceptisch over dit uitstel. Branchevereniging KNV zag liever dat Mansveld direct doorgaat met de plannen voor een nieuwe Noordtak-Betuweroute, parallel aan de autoroute N18 die spoedig wordt vernieuwd. Het Havenbedrijf Rotterdam, Gelderland en Overijssel hadden daarnaar studie verricht.

Mansveld serveert hun studie naar dit 76 kilometer lange enkelspoor door de Achterhoek echter af. De kosten liggen volgens haar veel hoger dan de geraamde, 'betaalbare' 1,4 miljard euro. Er zouden veel te weinig treinen van gebruikmaken, heeft de staatssecretaris berekend.

Voorlopig kunnen ze via de Betuweroute blijven rijden. Als het spoorgoederenvervoer aantoonbaar fors groeit, is een Noordtak volgens haar een serieuze optie. Maar dan moet er wel sprake zijn van een nationaal belang.

In Noord-Brabant en West-Gelderland investeert Mansveld juist fors in een nieuwe afslag voor de cargotreinen van de Betuweroute naar zuidelijke Duitse grensovergangen. Bij Meteren (gemeente Geldermalsen) verrijst een spoorboog.

Verderop in Vught wordt de bestaande spoorlijn verdiept. Talloze spoorwegovergangen moeten verdwijnen. In totaal wordt 703 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan 148 miljoen euro voor rekening van gemeenten en de provincie Noord-Brabant komt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden