Noorderlingen, sleep die Zuiderzeelijn binnen!

De noordelijke provincies moeten nu de kans op een snelle spoorverbinding grijpen. En dat kan alleen de Zuiderzeelijn zijn.

door Jan Oosterhaven

De landelijke politiek meet met twee maten. Plannen voor de Randstad worden makkelijk geaccepteerd, maar die voor de rest van het land worden zeer kritisch bekeken. Dus moeten plannen voor de rest van het land veel beter zijn.

Midden jaren negentig heeft het Noorden de strategische blunder gemaakt om geen duidelijke voorkeur uit te spreken voor de Zuiderzeelijn door Friesland boven de Hanzelijn van Zwolle naar Lelystad. Beide lijnen bedienen grotendeels dezelfde passagiers en beide lijnen maken een kostbare uitbreiding van spoorcapaciteit over Hilversum goeddeels overbodig.

De Hanzelijn is echter veel goedkoper en was daarom de keuze van rijk en NS. Misschien kan die strategische blunder nog net op tijd worden rechtgezet.

Dat kan door de Hanzelijn in te leveren in ruil voor een Zuiderzeelijn van 200 km per uur vanaf Lelystad. Dat scheelt één miljard aan investeringskosten plus de nodige exploitatiekosten, zonder echt veel passagiers te verliezen.

Dat spaart ook natuur en milieu in de IJsseldelta en maakt een ondertunneling van het Veluwemeer overbodig. Naast 1000-2500 extra banen voor het Noorden zou dit nieuwe plan een nationaal rendement van zo’n 2 procent tot 7 procent opleveren, en dat is meer dan voor veel openbaarvervoerprojecten in de Randstad.

Met de Hanzelijn wordt binnenkort begonnen, en geen besluit is hier dus ook een besluit. De politiek, een rompkabinet of niet, moet daarom eindelijk eens doen waarvoor ze wordt betaald, en dat is het nemen van moeilijke beslissingen onder onzekerheid. Meer cijfers leveren geen grotere zekerheid op.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden