Noord-Nederland hengelt op superoriginele wijze naar Tesla, vindt Noord-Nederland

In 2015 werd bij de Amerikaanse stad Reno een enorme Teslafabriek neergezet. Beeld The Washington Post/Getty Images

Verschillende regio’s in Europa willen het Amerikaanse Tesla binnenhengelen. De drie noordelijke provincies van Nederland - pardon: ‘TopOfHolland’ - pakken dat op een onorthodoxe manier aan. Met trots en bravoure, zeggen ze zelf.

Joehoe, Elon Musk! Nederland hier. De perfecte plek voor uw nieuwe fabriek. We spreken onze talen, liggen strategisch, en van alle Europese culturen staat de onze het dichtst bij de uwe. Nou ja, behalve dan misschien de Britse, maar ja, Brexit hè.

En zeg, als u dan tóch naar Nederland komt, kies dan voor Noord-Nederland. Hier zijn superslimme studenten en betrouwbare medewerkers. We hebben infrastructuur, bedrijvigheid, kennis, innovatie, ondernemerschap, natuur, schone lucht en het Werelderfgoed Waddenzee om de hoek. En een geweldige stad. En, wist u dat de elektrische auto een Groningse uitvinding is? Dus. Nog meer vragen?

Dit is zo’n beetje de boodschap van het team TopDutch, dat probeert Tesla binnen te halen. De TopDutchers overleggen in een whatsappgroep en communiceren naar buiten via Twitter. “Officieel gebeurt zoiets heel formeel, achter de schermen, met een bidbook’’, zegt Stef van der Ziel, een van de initiatiefnemers. “Maar dit is Tesla! Dit is Elon Musk! Alles aan dit bedrijf en deze man is anders. Zo iemand moet je kietelen.”

Als ze de traditionele wegen hadden bewandeld, zegt hij, zaten ze nu nog te vergaderen. “In onze groep zitten zo’n veertig ondernemers, beleidsmedewerkers en medewerkers van de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij. De gedeputeerden economische zaken van Groningen, Friesland en Drenthe. Zelfs een ambassadeur. Met deze club, met dit netwerk, kunnen we overal overheen denderen.”

De snelheid van de appgroep en de mix van serieus en geouwehoer veroorzaakt een losse sfeer waarin het ene idee leidt tot het andere. “Alles gaat supersnel: tak, tak, tak. ‘We moeten proberen X te bereiken.’ ‘O, ik heb zijn nummer wel.’”

Oubollig

Ze brainstormden: waar zijn Amerikanen gevoelig voor? Voor geschiedenis natuurlijk. “Hallo, wij hebben Manhattan ontdekt. De constitutie van de VS is gebaseerd op onze waarden en normen. En in 1834 liet Sibrandus Strating hier de eerste elektrische auto rijden. Dat gebruikten we expres niet als eerste argument, want dan werd het weer oubollig. Maar we wilden wel even gezegd hebben dat het ding hier is uitgevonden. Hier, in Groningen. Of wacht, nee. We noemen de regio naar buiten toe TopOfHolland.”

Een paar bevlogen noorderlingen draaiden overuren tussen Kerst en Oud en Nieuw. Ze wisten wanneer minister Kamp van economische zaken het hoofdkantoor van Tesla in San Francisco zou bezoeken. Op het moment dat de bewindsman daar naar binnen wandelde, was er die tweet. ‘Hi Tesla! We are #TopDutch.’

Ze kozen bewust voor de naam TopDutch. “Top slaat op de geografische ligging. Maar ook: ‘wij zijn top!’ Dan benader je het op een heel andere manier. Trots, met humor, recht in het gezicht, maar met een glimlach. Geen gecalimero, maar uitgaan van je eigen toffe dingen.”

Dat is on-Noord-Nederlands, geeft Van der Ziel toe. “Noorderlingen doen geweldig mooie dingen, maar zullen dat niet snel van de daken schreeuwen. Trots zijn mag eigenlijk niet. Terwijl: noorderlingen zíjn dus wel heel trots!”

Want och, de reacties. “Nu zegt iedereen: ‘Cool, dit zijn wij, te gek!’ Iemand sprak van ‘een onbespeelde snaar’. “Het sentiment leeft’’, zegt Van der Ziel. “Even geen aardbevingen, even geen krimp, maar mooie plannen. Branding van de regio. Dít zijn wij. Kom maar op Musk, wij zijn klaar.”

Eensgezind

Het is, zegt Van der Ziel, de eerste keer dat de noordelijke provincies zo eensgezind naar buiten treden, zo positief, op deze schaal. Dat hebben ze vooraf zo afgesproken: we doen dit met z’n allen. “Het maakt ons niet uit of de fabriek in Groningen komt, of in Noord-Friesland of in Zuid-Drenthe.”

Toch profileren ze zich niet als Noord-Nederland, maar als Nederland. Zo nemen ze andere regio’s de wind uit de zeilen. Noord-Brabant, Nijmegen, Arnhem, Rotterdam, allemaal flirten ze met Tesla. “Maar zij kunnen zich niet meer profileren als Nederland, want dat doen wij al.”

Niet voortrekken

En er is nog iets. Van der Ziel grijnst. “Economische Zaken kan geen regio’s voortrekken. Maar wij zijn geen regio. Dus, minister Kamp: wat leuk dat u Nederland promoot! En wij helpen u daarbij, mooi toch?”

Ook als het niet lukt, zegt hij, hebben we veel bereikt. “Een unieke eensgezindheid, een enthousiaste samenwerking, een enorme trots op de regio.”

In het kader van practice what you preach kocht Van der Ziel zelf een vlammend rode Tesla. Met acht medelobbyers allen in TopDutch-shirt, toog hij naar Tilburg om hem op te halen. “Hey, TopDutch!”, lachte de portier.

En, zegt Van der Ziel, wat nog veel gaver is: hetzelfde gebeurde in de VS toen een TopDutcher bij Tesla moest zijn en een TopDutch-shirt aantrok. “Ook dáár gingen duimen omhoog.” Weer die grijns. “Dan heb je wat losgemaakt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden