Noord-Hollanders meest trots op Anne Frank Huis en Rijksmuseum
De inwoners van Noord-Holland voelen zich het meest verbonden met het cultuuraanbod in hun provincie. Noord-Hollanders zijn vooral trots op het Anne Frank Huis en het Rijksmuseum. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 14.000 Nederlanders.
Net als bij eerdere onderzoeken neemt het Anne Frank Huis wederom de eerste plaats in onder de Noord-Hollandse cultuurorganisaties. De waardering voor dit instituut en het gevoel van binding zijn het sterkst.
Dankzij de succesvolle heropening van het Rijksmuseum is het museum gestegen naar de tweede plaats op de provinciale ranglijst van sterkste cultuurmerken.
Carré behoudt zijn sterke positie, ondanks de zware concurrentie in de Amsterdamse theatersector. Het 126 jaar oude theater staat op de derde plaats in Noord-Holland en laat concurrenten als het Concertgebouw en het DeLaMar Theater ver achter zich.
In Noord-Brabant en Overijssel is het gevoel voor het cultuuraanbod het zwakst. Voor Brabanders is bioscoopketen Pathé het sterkste cultuurmerk, in Overijsel het relatief zwakke Dickens Festijn.