Nooit meer snoozen, eerder opstaan!

Beeld iStock

Door elke dag een uur eerder op te staan, word je een beter en succesvoller mens, zegt de Amerikaanse motivatiecoach Hal Elrod. Journalist Dana Ploeger begon enthousiast met de ‘Miracle Morning’ en ontdekte een compleet andere waarheid.

In dertig dagen je leven veranderen, zodat je leven een tien wordt! Leven zoals je altijd wilde! Elke dag leven alsof het je laatste dag is!’ Het zijn grote woorden die van mijn beeldscherm afspatten, uitgesproken door de Amerikaan Hal Elrod, of zoals hij zichzelf noemt: Yo Hal Pal. Hal is mijn maatje voor de komende weken waarin ik mijn leven naar een volgend niveau ga tillen. En dat kan bizar eenvoudig, beschrijft hij in zijn boek ‘Miracle Morning - 6 gewoontes om je leven succesvoller te maken’.

Het voornemen

Ik moet gewoon elke dag een uur eerder opstaan. Net als Oprah Winfrey, Bill Gates, Deepak Chopra en Wayne Dyer: allemaal succesvol doordat ze vroeg in de ochtend tijd voor zichzelf nemen. Dus nooit meer jezelf nog eens omdraaien in bed en absoluut never nooit meer de wekker ‘snoozen’. If you snooze, you loose, want dat zorgt ervoor dat je je lijf programmeert op uitstellen. ‘Het is alsof je zegt: ik wil niet opstaan, niet mijn leven leiden, in elk geval niet voluit’, schrijft Hal.

Doen

Ik besluit Hal te volgen en neem afscheid van mijn ochtendroutine van een keer snoozen, nog even tegen met mijn lief aanliggen, douchen, broodtrommels vullen, wasmachine aanzetten, kommetje muesli eten, krant lezen en dan aan de slag. Nee, vanaf nu ga ik het magische ochtendmoment helemaal uitbuiten.

Dus zwiep ik de volgende dag (en alle dagen erna) meteen mijn benen over de bedrand, stap in mijn joggingbroek, drink een groot glas water, poets mijn tanden en sluip naar beneden. Waar ik, verbaasd aangekeken door de opgekrulde katten, mijn meditatiekussen opklop en ga zitten - in alle rust en stilte.

Stappenplan

Zo volg ik secuur het stappenplan van Miracle Morning:
-15 minuten mediteren en/of bidden
-5 minuten je doelen voor de komende tijd bepalen
-5 minuten je fascinerende, onbegrensde, opwindende toekomst visualiseren
-10 minuten lezen, liefst in een zelfhulpboek
-10 minuten schrijven in je dagboek
-15 minuten bewegen, liefst buiten

Een prima vol te houden schema. Ik bedenk allerlei doelen: mijn intuïtie beter volgen, meer genieten van het alledaagse, toch die coachpraktijk verder uitbouwen, niet meer uitvallen naar de kinderen.

Het resultaat

Na twee weken merk ik dat ik overdag inderdaad energieker ben, maar ook eerder moe ’s avonds. En eigenlijk geniet ik vooral van het mediteren.

Na nog eens twee weken - ik doe het inmiddels nog maar drie keer per week - pep ik mezelf wat op door de Miracle Morning-community op Facebook te bezoeken. Daar lees ik hoe fantastisch iedereen zich voelt door dat vroege uurtje en hoe hun leven is getransformeerd tot een waanzinnig rijk, vol leven en ineens voelt het hele ritueel zo nep en oppervlakkig. Moet het dan altijd beter? Op volle kracht vooruit? Perfecter?

Ik schiet in een recalcitrante kramp en voel weerstand bij het voortdurend formuleren van mijn doelen. Hoezo wil ik meer freelance klussen, harder werken, gezonder leven? Wat moet ik nog allemaal aan mezelf verbeteren? Door er steeds over na te denken, voel ik me eerder tekortschieten, niet voldoen. Al dat potentieel dat kennelijk ergens in mij zit, laat ik zomaar sudderen! Dat gevoel krijg ik vooral als ik in m’n dooie eentje om kwart over zes in het schemerlicht met een dekentje om mijn toekomst zit te visualiseren.

Hoe erg is het dat ik helemaal geen groots verbeterplan op mezelf wil loslaten? Ik houd ontzettend van mijn aanrommel-leven vol frustraties, geworstel, hard werken en ook genoeg gelukzalige momenten. Gewoon, zoals het leven is: gedoe, getob en geluk.

Het is verfrissend om de dag met yoga te beginnen, maar het is ook fijn om nog even onder de warme dekens die spannende thriller uit te lezen, waardoor je bijna de trein mist. Of om 7 uur nog even het dekbed open te slaan voor het brugpieperkind dat haar voeten komt warmen.

Epiloog met Hal

Op een ochtend ontvang ik een automatisch berichtje van Hal Elrod in mijn mailbox. Het is een filmpje dat hij stuurt vanuit het ziekenhuis. Kaal en sterk vermagerd vertelt de motivatietrainer hoe hij door zijn ziekte inziet hoe verslaafd hij was aan succes. ‘Nu realiseer ik me dat ik nooit rust nam, maar mezelf steeds pushte naar meer succes. Nu weet ik dat het belangrijkste is dat je contact maakt met wie je zelf bent en wat van belang is voor jou. En voor mij is dat rust nemen en tijd doorbrengen met mijn vrienden en familie.’

Dat betekent niet dat Hal zijn ochtendritueel opgeeft - hij blijft heilig geloven in zijn Miracle Morning - maar zijn manie is wel milder.

En ik? Ik ben afgehaakt. Ik sta weer gewoon om kwart voor zeven op - tegelijk met mijn gezin - en lees lekker de krant aan de ontbijttafel, terwijl iedereen de deur uitsjeest. De wasmachine draait meestal al. Dat is mijn magische moment. En daar hoeft niets aan verbeterd te worden.

Over Hal Elrod

De 38-jarige Amerikaanse motivatietrainer Hal Elrod begon zijn eigen ‘Miracle Morning’ in 2008. Hij was toen al jaren coach en trainer, maar zat door de crisis diep in de schulden en was depressief. Een vriend raadde hem aan te gaan hardlopen in de ochtend en wat te schrijven. Dat pepte hem zo op, dat hij de Miracle Morning ontwikkelde. Inmiddels heeft hij zo’n miljoen volgers. Eind 2016 kreeg Elrod kanker, maar hij is inmiddels terug als spreker.

Doe iets

Eens in de zoveel tijd sporen we u met ‘Doe Iets’ aan die sluimerende wensen eens uit te voeren. Lees ook de andere afleveringen:

• Boerend bier in je badkamer

• Een vliegpoging die je kunt navertellen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden