non-fictie

Manfred Bik: Boonstra. Nederlands meest dwarse CEO Business Contact; 336 blz. euro 24,99

Maar liefst 19 lessen uit het leven van Cor Boonstra belooft dit boek. Hij wist het zonder diploma's en kruiwagens te schoppen tot hoogste baas bij vijf grote ondernemingen - SRV, Intradal, Douwe Egberts, Sara Lee en Philips, en daar successen te boeken. Het boek vertelt niet alleen het levensverhaal van de hoofdpersoon, maar biedt ook een inkijkje in de bestuurskamers van genoemde bedrijven.

Stefan Vermeulen: Heineken na Freddy. De strijd van een Nederlands wereldconcern Prometheus; 304 blz. euro 19,95

Reconstructie van hoe het het Heinekenconcern verging nadat Freddy Heineken terugtrad als hoogste baas in 1989. Heineken, die als president-commissaris toezag op de gang van zaken, wilde de biergigant overeind houden als familiebedrijf. Tegelijk was de onderneming dringend aan modernisering toe om te overleven in de slag om de internationale biermarkt.

Na Freddy's dood in 2002 brak een machtsstrijd uit tussen erfgenamen en bestuurders.

Wim Coster: De barones en de dominee. Een verboden liefde in de negentiende eeuw Balans; 288 blz. euro 19,95

Jonge barones die weduwe wordt, vindt troost bij getrouwde dominee. Het leidt tot opspraak in de stad, en zelfs het hele land als het gerucht gaat dat de weduwe een kind heeft gebaard in Zuid-Frankrijk. De rijke schoonvader van de barones wil haar onterven, de vrouw van de dominee blijft haar man trouw, Multatuli neemt het op voor de weduwe. Wim Coster reconstrueerde de Zwolse familiegeschiedenis en schreef een meeslepend verhaal.

Rick Honings: De dichter als idool. Literaire roem in de negentiende eeuw Bert Bakker; 512 blz. euro 49,95

Roem kreeg dankzij de Romantiek een nieuwe dimensie in de negentiende eeuw. De ware kunstenaar was een in alle opzichten uniek mens, verheven boven gewone stervelingen. Dichters als Goethe en Byron groeiden uit tot celebrities. Bewonderaars gingen op jacht naar de handtekening van hun idolen of een haarlok, stuurden fanmail en imiteerden hun manier van doen of probeerden hen te ontmoeten.

Herman van Lelieveldt: De voedselparadox Van Gennep; 200 blz. euro 17,90

Eten moet duurzamer worden, diervriendelijker en eerlijker geproduceerd, vinden steeds meer mensen. Toch lukt dat niet echt. Politicoloog Herman Lelieveldt legt uit waarom het voor burgers, bedrijven en overheid zo moeilijk is iets te veranderen aan ons voedselsysteem.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden