Nomade Natacha

Natacha Atlas: 'Ik heb dit album altijd willen maken'. (Judith Burrows)

Geen vette elektronica meer op de nieuwe cd van Natacha Atlas, maar akoestische Arabische liefdesliedjes.

Ze heeft een Engelse moeder en een Egyptische vader. Uit die dubbele identiteit putte zangeres Natacha Atlas jarenlang de inspiratie voor cross-overs tussen Arabische muziek en westerse dancebeats. Op haar nieuwste cd ’Ana hina’ verruilt ze de vette elektronica voor akoestische begeleiding en vertolkt ze Arabische liefdesliedjes uit de jaren vijftig en zestig. „Ana hina betekent ’Hier ben ik’. Het album is een ode aan mijn jeugdidolen Fairuz en Abdel Halim Hafez.” Samen met het Mazeeka Ensemble geeft ze morgen haar enige Nederlandse concert in de Amsterdamse Melkweg.

Nomen est omen. Atlas (44) is een rusteloze globetrotter die vanuit Engeland de wereld bereist. Nauwelijks gearriveerd in haar Amsterdamse hotel moet ze eerst eten en graag, gauw voor de tv- opnames, naar een modezaak. Het gaat om Cora Kemperman: „Ze heeft van die gypsy-achtige kleding, daarmee voel ik me verwant. Ik ben ook een zigeuner met meer dan een cultuur als achtergrond. Ik groeide op in Brussel en later in Londen met Engels, Egyptische ouders. Via mijn grootouders heb ik ook Marokkaanse, Palestijnse, Griekse en Turkse wortels. Dat maakt me tot een nomade, iemand met een dubbele identiteit. Dat geldt ook voor mijn muziek en de musici waarmee ik werk.”

Natacha’s fascinerende achternaam is niet bedacht door managers: „Mijn grootvader was een handelsreiziger in zijde, die in de Tweede Wereldoorlog in Wenen belandde. Daar heeft hij drie jaar in een kast ondergedoken gezeten. Zo’n verblijf maakt iemand paranoia over zijn identiteit. Toen hij eruit kwam veranderde hij zijn achternaam van ’Atlasi’ in ’Atlas’, want mensen veroordeelden nog steeds Joden, zigeuners en Arabieren. Daarom vertelde hij dat hij niet uit Egypte maar uit Wenen kwam. Dat hoorde ik op mijn zevende.”

Natacha Atlas werd bekend met de hit ’Yalla chant’ uit 1993. Sindsdien maakte ze furore met het dancecollectief Transglobal Underground en onder eigen noemer. De cd ’Ana hina’ met die zoetkrullende arrangementen en poëtische teksten klinkt daarom als een regelrechte stijlbreuk. Atlas: „Ik heb dit album altijd al willen maken. Het is een hommage aan de Libanese zangeres Fairoez, sinds mijn jeugd ben ik fan en nog altijd word ik door haar muziek weggeblazen. Haar liedjes werden geschreven door de broers Asi en Mansour Rahbani. Ze hadden zowel Arabische als westerse muziek gestudeerd. De fusie van die twee werelden herkende ik direct. Zo’n combinatie was in de jaren vijftig en zestig heel gewoon in de Arabische wereld dankzij de grote filmindustrie, die vol zat met romantische liedjes.”

Er gingen twee jaar vooraf aan de opnames van ’Ana hina’. Bij toeval ontmoette Atlas de Britse componist Harvey Brough. „Hij heeft een klassieke achtergrond en is thuis in middeleeuwse en in filmmuziek. We werden vrienden en speelden soms wat van die oude nummers in een akoestische setting. Zo is het begonnen.”

Onder aanmoediging van haar collega’s van Transglobal Underground – „je bent gek als je dit niet opneemt” – werd een studio geboekt en een groep samengesteld. Het aldus gevormde Mazeeka Ensemble bestaat uit klassiek geschoolde Britse muzikanten op toetsen, blaas- en strijkinstrumenten. En uit Arabische musici op ney (fluit), dharbuka (trommel) en de beroemde accordeonist Gamal al Kordy. Met zoetgevooisde, krullende zang wekt Atlas de originelen weer tot leven. De liedjes vol verlangen uit haar jeugd bieden Atlas: „Een uitweg uit de dualiteit van de diaspora, je wordt een brug tussen verschillende culturen. Niet meer iets om je voor te schamen, het betekent juist een verrijking.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden