Nog niet eerder uitgebrachte films

Previously Unreleased

Tot en met 17 september te zien in het Filmmuseum in Amsterdam.

In de zomermaanden zet het Filmmuseum volgens traditie een beroemde acteur of actrice in de schijnwerpers. Dit keer is dat Cary Grant die vooral roem verwierf aan de zijde van Alfred Hitchcock, Howard Hawks en George Cukor. Films van deze regisseurs zijn in juli en augustus volop te zien in het Amsterdamse Vondelpark.

Daarnaast komt het Filmmuseum met een nieuw programma: ’Previously Unreleased’. Oftewel: ’Niet Eerder Uitgebracht’. Het gaat om dertien buitenlandse films die de Nederlandse filmzalen niet haalden en die in het Filmmuseum alsnog vertoning krijgen.

Waarom deze films het filmhuiscircuit niet haalden, is niet 1,2,3 te verklaren. Misschien passen ze niet in thematische programmeringen. De filmhuizen zijn in de loop van de jaren steeds meer gefestivaliseerd. Films worden gebundeld in Latijns-Amerikaanse, Japanse of Israëlische filmfestivals, inclusief passende culinaire versnaperingen en muzikale intermezzo’s. Eerst een Argentijnse film kijken en dan de tango dansen.

Het Britse kunststuk ’This is England’ van Shane Meadows laat zich niet zo makkelijk categoriseren. Ja, misschien als woeste ’coming of age’-film. Het autobiografisch geïnspireerde verhaal van een Brits schooljongetje dat begin jaren tachtig aansluiting vindt bij een groep skinheads, wordt door Meadows krachtig verteld en won vorig jaar de Bafta Award voor de Beste Britse Film.

Wonderlijk dat geen enkele Nederlandse distributeur de film oppikte. Als we het over Britse contreien hebben, lijkt dat sowieso problematisch. Denk aan ’A Cock and Bull Story’, de verfilming van Laurence Sterne’s ’Tristram Shandy’ door Michael Winterbottom. Het is een Britse film die eerder aan de Nederlandse bioscoopzalen voorbij ging en die best in dit programma had gepast.

Ook Roystan Tan, de talentvolle jonge regisseur uit Singapore, vertelt met ’4.30’ een mooi klein verhaal over de voorzichtige toenadering tussen een Chinees jongetje en een Koreaanse man, twee eenzame figuren die elkaars taal niet spreken. In die reeks van dertien niet eerder uitgebrachte films zitten nogal wat miniatuurtjes, zoals ook ’Keane’ waarmee de Amerikaanse regisseur Lodge Kerrigan het hypnotiserende en aangrijpende verhaal vertelt van een man die zijn dochtertje kwijt raakt op een busstation en New York afstruint op zoek naar haar – althans zo lijkt het.

Het goede nieuws is, dat zowel ’4.30’ als ’Keane’ later dit jaar op bescheiden schaal gaat rouleren in Nederland. Gelukkig, twee kleinoden gered.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden