Nog even en Lidl heeft Aldi ingehaald

De Duitse discounter Lidl heeft wat te vieren. Tien jaar in Nederland, steeds meer klanten en een behoorlijke reputatie.

De keuze is beperkt, de producten staan gewoon in dozen of op pallets en bij de schappen staan kaartjes als „Dat is goedkoop!” of „De voordeligste van het land!”. Maar dat weet Nederland al lang.

Ruim de helft van de huishoudens kocht afgelopen jaar wel eens bij de discounters Aldi (ruim 400 winkels) of Lidl (bijna 300). Samen hebben ze inmiddels 15 procent van de markt in handen. Weliswaar nog lang niet zoveel als in Duitsland, waar discounters al 42 procent van de supermarktklanten bedienen, maar de groei zit er nog steeds in. Nou ja, bij Lidl dan. Die wist in twee jaar tijd het marktaandeel een procent uit te breiden (tot 6 procent), terwijl Aldi bijna een procent verspeelde (nu 9,5 procent).

Supermarktdeskundige Joop Holla van onderzoeksbureau GFK panelservices verwacht zelfs dat Lidl binnen een paar jaar Aldi heeft geklopt in Nederland. „Aldi focust vooral star op de prijs, maar levensmiddelen met lage prijzen zijn ook elders verkrijgbaar. En non-food in de supermarkt is niks bijzonders meer.”

De prijs is bovendien minder belangrijk dan een paar jaar geleden. Bovenaan zijn wensenlijst zet de supermarktklant tegenwoordig kwaliteit, vers en een ruime keuze. En Lidl snapt dat.

De winkels zijn een slag groter dan die van Aldi, wat een ruimer assortiment mogelijk maakt. „Lidl maakt verder meer werk van vers en scoort op kwaliteit”, zegt Holla. Hij wijst op de rundergehakttest van het AD, waar Lidl als beste uitkwam. „En tot twee keer toe won Lidl de maaltijdtest van Kassa!.” Ook is de Lidl-klant enthousiaster over de aanbiedingen van zijn winkel – variërend van boormachines tot computermuizen en van diepvrieskippen tot hertengoulash. Holla: „Lidl heeft ook biologisch en Fair Trade in de winkel.”

Dat laatste staat haaks op het snoeiharde imago van de Duitse discounters, waarbij alles en iedereen ondergeschikt is aan winst en omzet, erkent Wouter van Eck, actiecoördinator van Milieudefensie. Maar hij wil Lidl juist een compliment maken. De actiegroep daagde Lidl in 2004 voor de rechter, nadat zij voor de zoveelste keer te veel bestrijdingsmiddelen op groenten en fruit aantrof. „Maar vlak voor de zitting kwamen we tot een schikking.

Lidl zou optreden tegen malafide leveranciers en een aantal biologische producten in het assortiment opnemen”, zegt Van Eck.

Over dit akkoord wil het hoofdkantoor in Nederland niks kwijt. Het bedrijf weigert – net als Aldi overigens – structureel journalisten te woord te staan, net zoals het ook iedere discussie over zijn maatschappelijke rol uit de weg gaat. Maar door nu wat biologische wortels en aardappelen in de winkel te leggen – want het aanbod is miniem – slaat Lidl wel twee vliegen in een klap: een beter imago én de kans op nieuwe omzet.

Ook voor de vakbeweging is het geen gemakkelijk bedrijf, zegt Wessel Bruinesse, bestuurder van CNV Dienstenbond. „Je bouwt er niet gemakkelijk een duurzame band mee op.” Maar echt afknijpen van werknemers – waarom de Duitse discounters zo berucht zijn – is er volgens hem in Nederland niet bij. „De klachten van Lidl-werknemers zijn vergelijkbaar met die van Albert Heijn of C1000-personeel. Mensen worden gewoon volgens de cao betaald en de problemen zijn overal gelijk: roosters, werken op zaterdag en zondag. In die zin is Lidl ook niet te vergelijken met Aldi. Daarover komen aanwijsbaar meer klachten binnen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden