Nog eentje om het af te leren

Terugkijkend op de week na de Brexit, krijg je een nare smaak in de mond. Onderhand is wel duidelijk dat een aantal Britse politici niet te beroerd was de stabiliteit en de welvaart van het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie op het spel te zetten voor eigen politiek gewin.

Premier David Cameron schreef, om zijn positie als premier te versterken, een referendum uit met de keuze tussen blijven of vertrekken uit de EU. Hij voerde campagne voor blijven maar kreeg iets positiefs over de EU niet over zijn lippen. Hij verwachtte dat de Britten in meerderheid, hoe klein dan ook, zijn kant zouden kiezen. Hij gokte mis, want gokken was het.

Zijn partijgenoot, ex-burgemeester van Londen, Boris Johnson, had zijn zinnen gezet op het premierschap en koos dus tégen Cameron en vóór het Brexit-kamp, waarvan hij de belangrijkste aanvoerder werd. Of hij echt een Brexit wilde is onwaarschijnlijk, verwáchten deed hij het niet en er op rékenen al helemaal niet. Hij schrok zich wild van de uitslag, want hij had geen idee hoe zo'n Brexit uitgevoerd moest worden. Hij verdween, maakte zich volstrekt ongeloofwaardig en krabbelde terug.

In het Brexit-kamp had hij nog hartelijk samengewerkt met minister van justitie Michael Gove, die Johnsons aarzeling onmiddellijk afstrafte door aan te geven zelf premier te willen worden. Hij wilde wel een Brexit, maar dringt nu al aan op uitstel. De heren hebben Engeland (en de EU) in grote verwarring gebracht, die nog jaren kan duren, en opnieuw het wantrouwen in politici gevoed. Hans Goslinga eindigde zaterdag zijn stukje met: 'Wie de vrijheid en de samenleving liefheeft, verwerpt het referendum'. Mee eens. Aan ééntje doe ik nog mee. Een referendum om het af te schaffen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden