Nog altijd 720 verkeersdoden

amsterdam – Er zijn vorig jaar dertig mensen minder omgekomen in het verkeer dan het jaar daarvoor. De daling, van 750 naar 720, is vooral te zien bij mensen tussen de 30 en 60 jaar. Het aantal jongeren dat omkwam door een ongeluk steeg juist, van 107 naar 128.

„Zevenhonderdtwintig mensen die niet meer thuiskomen”, illustreerde minister Eurlings gisteren het tweeslachtige gevoel bij de tevredenheid over dat er ’maar’ 720 mensen zijn overleden in het verkeer. Tegelijkertijd was hij ’dankbaar’ dat de dalende lijn is doorgezet. Met het huidige beleid moet het volgens hem mogelijk zijn dat er in 2020 maximaal 500 mensen overlijden in het verkeer. Eurlings presenteerde de cijfers bij het Nationale Verkeersveiligheidscongres.

De laatste jaren richt de overheid de aandacht meer op de veroorzakers van onveilig verkeersgedrag. In dat verband bepleitte de voorzitter van Veilig Verkeer Nederland, Karla Peijs, een steviger aanpak van alcohol en drugs. Ze vindt dat er zo snel mogelijk drugstests moeten komen in het verkeer. En om meer gegevens te krijgen over het drankgebruik van automobilisten, zou er volgens haar een bloedproef moeten worden afgenomen bij verkeersslachtoffers. Dat gebeurt nu niet, waardoor de cijfers bij het aantal verkeersdoden door alcohol geflatteerd kunnen zijn. Vorig jaar werd bij 46 verkeersdoden gemeld dat er drank in het spel was.

Zowel jongeren als ouderen wijken af van de gemiddeld dalende trend. Bij jongeren steeg het aantal verkeersdoden, bij mensen tussen de 30 en 60 waren er twintig procent minder slachtoffers, vooral mannelijke. Ook mensen van boven de tachtig – vooral mannen – overlijden relatief vaak bij een ongeval. Hun aantal steeg ten opzichte van 2005 met 14, van 20 naar 34.

Vergeleken met vorig jaar zijn er ook meer voetgangers overleden. Van de 68 mensen die omkwamen zijn er 18 verongelukt op een zebra. 22 fietsende kinderen werden slachtoffer; in totaal kwamen er 185 fietsers om. Dat waren er vier meer dan vorig jaar. Ook raakten meer fietsers ernstig gewond. Fred Wegman, directeur van onderzoeksinstituut SWOV, vindt het tijd voor een nieuw ’aanvalsplan’ om fietsen veiliger te maken. De Fietsersbond zegt dat er meer scheidingen moeten komen tussen autoverkeer en fietsers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden