Nobele film over transgenders mist spanning

The Danish Girl

Regie: Tom Hooper.

Met: Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts.

***

2015 was het jaar van de transgender. De Amerikaanse Olympisch atleet Bruce Jenner verscheen als Caitlyn op de cover van Vanity Fair, en de winnares van 'Holland's Next Top Model' bleek ook een 'trans'. Perfecte timing dus voor een mainstream historische film rond dit thema, aanvankelijk een troetelproject van Nicole Kidman dat al jaren in de filmwereld circuleerde, en nu z'n momentum bereikte.

'The Danish Girl' is een semi-fictief drama over de Deense kunstschilder Einar Wegener die zich in de jaren twintig in vrouwenkleding als Lili in de publieke arena begaf, en uiteindelijk als een van de eersten experimentele sekse-operaties onderging.

Regisseur Hooper ('The King's Speech') concentreert zich op de relatie tussen Wegener en zijn toegewijde vrouw Gerda, die, als vakgenote, de eerste aanzet geeft tot travestie door haar man in dameskousen te laten poseren voor een schilderij. Bont, zijde, satijn voelen daarna nooit meer hetzelfde voor Einar, die steeds minder aandacht heeft voor zijn bejubelde kunst, en steeds meer voor zijn transformatie.

Hoopers focus is gezien de hoofdrolspeler, in het prijzencircuit alom geprezen, wel begrijpelijk. De Engelse Redmayne is met zijn sierlijk tengere lichaam en brede mond perfect als een man die ontdekt dat vrouwelijkheid vooral betekent: veel glimlachen. Een van de mooiste scènes in deze fraai vormgegeven film is in een Parijse peepshow, waar Einar de bewegingen van sexy übervrouwen observeert. Zweedse rijzende ster Vikander is mooi als zijn eigengereide levenspartner.

Toch vormen ze een wat braaf, klef stel dat zich, met hun gezellige hondje, wat geïsoleerd van de ene naar de andere mooie locatie begeeft. Via dit naar binnen gekeerde drama krijg je als hedendaagse kijker weinig hoogte van de sociale en maatschappelijke context van hun levensstijl, of van de seksuele vrijheden die kunstenaars en bohémiens in het interbellum opeisten. Laten zien dat Gerda Wegener subversieve erotica maakte, zou de film al meer bite hebben gegeven.

Meer dan historisch inzicht geeft 'The Danish Girl' een ideaalbeeld van hoe om te gaan met de transmedemens. Nobel, maar dramatisch niet zo spannend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden