NN: eerst compenseren, dan dividend uitkeren

Nationale Nederlanden, dat deze week naar de beurs gaat, moet verantwoordelijk-heid nemen voor de schade die gedupeerden van de woekerpolis hebben geleden, vindt Hubrien Meijaard.

Deze week gaat verzekeraar Nationale Nederlanden naar de beurs. Het wordt waarschijnlijk de grootste Europese beursgang van dit jaar, waarbij moederbedrijf ING zo'n 2 miljard euro denkt op te halen. Om potentiële beleggers lekker te maken, stelt NN dat het over dit jaar al een dividend wil uitkeren van 175 miljoen euro.

Goed nieuws voor beleggers dus? Dat is maar de vraag. Want bij alle positieve berichten wordt één belangrijke kwestie vergeten: het woekerpolisprobleem van NN. Tussen 1990 en 2008 verkocht Nationale Nederlanden volgens voorzichtige schattingen minstens 500.000 beleggingsverzekeringen die maar een fractie opbrengen van wat de verzekerden is beloofd. Ook werden over de polissen kosten in rekening gebracht die niet in de voorwaarden stonden.

Miljardenclaim

Het gevolg: langlopende rechtszaken waarbij de verzekeraar nu een miljardenclaim boven het hoofd hangt. Voor de gedupeerde klanten kan de uitkomst het verschil maken tussen een toekomst met of zonder schulden. Hypotheken met tienduizenden euro's misgelopen kapitaal zijn bepaald geen uitzondering. Ook dreigt het pensioen van duizenden klanten uit te lopen op een tekort in plaats van een rustige oude dag.

Dat NN zal moeten betalen, lijkt een kwestie van tijd. Kifid, de geschillencommissie van de financiële sector, oordeelde vorig jaar al dat Nationale Nederlanden tekort is geschoten in zijn informatieplicht. Op dit moment onderzoekt een actuaris hoe hoog het schadebedrag is dat NN een klant moet compenseren. Maar dat NN moet betalen, lijkt onvermijdelijk. Op 12 juni nog stelde de advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie dat klanten met een beleggingsverzekering over alle kosten geïnformeerd moeten worden. Dat is in het geval van de polissen bij Nationale Nederlanden niet gebeurd. De definitieve uitspraak van het Hof wordt over enkele maanden verwacht, maar het Hof volgt vrijwel altijd het advies van de advocaat-generaal.

De uitkomsten van de procedures kunnen grote impact hebben. Verschillende claimorganisaties berekenen de gemiddelde schadevergoeding op zo'n 6.000 euro per klant. Daarmee hangt een potentiële schadepost van in totaal 3 miljard euro boven het hoofd van de verzekeraar. Het is dan op zijn zachtst gesproken vreemd dat Nationale Nederlanden zichzelf in de markt zet als 'dividendknaller', waarbij aandeelhouders 40 tot 50 procent van de winst uitgekeerd zouden krijgen, zonder ook maar met één woord te reppen over 500.000 klanten die al jarenlang in grote onzekerheid leven.

Zorgplicht

Als NN zijn taak als herboren verzekeraar, inclusief de daarbij horende zorgplicht, serieus neemt, moet de winst op de eerste plaats worden gebruikt om de financiële toekomst van ruim een half miljoen Nederlanders veilig te stellen. De verzekeraar vindt daarbij de overheid, die de ontwikkeling van duurzame bedrijfsmodellen voorstaat, aan zijn zijde. Ook vormen de woekerpolisdossiers niet langer een bedreiging voor de stabiliteit van het financiële systeem, zo bleek eind mei uit een verslag van het Financieel Stabiliteitscomité onder voorzitterschap van De Nederlandsche Bank.

Oftewel: de sector staat na de crisis sterk genoeg op zijn benen om nu alsnog zijn maatschappelijke rol waar te maken. Onwetende klanten met schulden achterlaten hoort daar niet bij. Net zomin als aandeelhouders in onzekerheid houden over de oplossing van dit probleem.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden