Nissan geeft toe: we pleegden fraude bij de uitstootgegevens van motoren

Yasuhiro Yamauchi, de chief competitive officer van Nissan, buigt naar de aanwezigen tijdens de persconferentie op het hoofdkantoor van het bedrijf in Yokohama, waar de fraude werd erkend. Beeld EPA

Na onder andere Volkswagen, Audi, Mercedes en BMW – en hele en halve beschuldigingen aan het adres van ­Fiat-Chrysler, Opel, Renault en Peugeot – blijkt nu ook Nissan te hebben gesjoemeld met uitstootgegevens van motoren. 

Dit gebeurde bij metingen die werden uitgevoerd bij verschillende Nissan-fabrieken in Japan. De autobouwer, ook bekend van het ‘schone’ elektrische model Leaf, gaf vandaag toe de fraude gepleegd te hebben en heeft melding van de zaak gemaakt bij de Japanse overheid. Er wordt nu een onderzoek ingesteld.

Volgens de Japanse krant Asahi kwam de zaak in het voorjaar aan het licht, bij testen waarbij inspecteurs van Nissan zelf steekproefsgewijs meten hoeveel fijnstof motoren uitstoten. Toen de uitslag van die metingen voor het bedrijf ongunstig uitpakte, werden de gegevens vervalst. Nissan had al eerder forse kritiek gekregen van de Japanse overheid omdat de controleurs van het bedrijf niet de vereiste vergunningen hadden om de inspecties uit te voeren. Dit leidde tot een terugroepactie in Japan van 1,2 miljoen auto’s, die opnieuw getest moesten worden.

Manipulatieapparaat

Het is niet voor het eerst dat Nissan in het verdachtenbankje zit vanwege sjoemelen. Een Zuid-Koreaanse rechtbank oordeelde begin dit jaar in een emissiezaak tegen Nissan Motor Company dat de automaker een zogenoemd manipulatieapparaat had gebruikt in zijn Qashqai SUV. Het ministerie van milieu in Zuid-Korea legde Nissan een boete op van omgerekend zo’n 300.000 euro, gaf opdracht tot het terugroepen van ruim achthonderd Qashqais en verbood de lokale verkoop van het model.

Het hoofdkantoor van Nissan in Yokohama. Beeld AP

In de Zuid-Koreaanse zaak ging het om SUV’s die worden gemaakt in de Nissan-fabriek in het Britse Sunderland. Die gebruiken dieselmotoren van alliantiepartner Renault.

Het was vandaag nog onduidelijk of het in de sjoemelzaak die nu in Japan aan het licht is gekomen ook om dieselmotoren gaat. Nissan heeft veertien fabrieken in Japan waar zowel benzine- als dieselauto’s worden gemaakt. Bij Nissan Motors Kyushu in Fukuoka worden modellen gebouwd voor de export, zoals de X-Trail, de Serena, de Teana en de Rogue. De andere fabrieken bouwen voornamelijk  voertuigen voor de Japanse thuismarkt. Hoewel de diesel daar recentelijk bij sommige merken sterk in opkomst is (Mazda, Mercedes, VW, BMW), rijdt een overgrote meerderheid van de Japanners sinds jaar en dag in auto’s met een benzinemotor.

Miljardenboetes

Het dieselschandaal kwam voor het eerst aan het licht in september 2015, toen Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat de dieselmodellen van Volkswagen een techniek gebruikten die bij milieutesten de resultaten manipuleerden. Volkswagen bekende schuld en kreeg miljardenboetes aan de broek.

Maar behalve de directe financiële schade is de deuk in het imago van de betrokken automerken niet te overzien. Vooral de Duitse fabrikanten leden ernstig gezichtsverlies. Extra gênant werd het toen de twee Duitse dagbladen Stuttgarter Zeitung en Süddeutsche Zeitung begin dit jaar ontdekten dat VW, BMW en Daimler emissietesten lieten doen met mensen als proefkonijn.

Imagodeskundige Rudy van Belkom zei onlangs tegen deze krant dat potentiële autokopers hun favoriete merk niet snel in de steek zullen laten door dergelijke schandalen: “Mensen veranderen hun gedrag pas als ze zélf worden getroffen”, aldus Van Belkom.

De jongste Nissan-fraude zou het onvermijdelijke afscheid van de dieselmotor weleens kunnen versnellen. Volvo kondigde onlangs al aan de dieselmotor op termijn geheel vaarwel te zeggen. Suzuki volgt. Fiat-Chrysler schrapt de diesel per 2022 voor al zijn merken en Toyota en Nissan gaan de diesels voor de modellen op de Eu­ropese markt geleidelijk aan afbouwen.

Op de beurs in Tokio gaven beleggers Nissan vandaag meteen straf. De koers van het aandeel Nissan zakte met 4,6 procent.

Lees ook:

De dieselauto verdwijnt uit het straatbeeld

De verkoop van diesels loopt terug. Duitse steden mogen ze nu niet meer in, dat maakt de val dieper.

Het net sluit zich rond voormalig Volkswagen-kopstuk Martin Winterkorn

In Amerika loopt een arrestatiebevel tegen de oud-directievoorzitter van Volkswagen, Martin Winterkorn. Ook in Duitsland neemt de druk op hem toe: hij kan zijn hele vermogen kwijtraken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden