Niks bob, gewoon een avondklok voor alle jongeren

Een glas brandewijn hoort erbij als je elkaar ontmoet op de vroege morgen, zeker als er een Nederlandse lifter aan je deur staat die mee wil rijden naar de stad. Maar de autosleutels geeft Dragan daarna aan zijn vrouw. "De controles zijn zo streng dat we net zo goed de hele dag kunnen gaan drinken", grapt hij vanaf de bijrijdersstoel. Dragan had een vooruitziende blik, we komen prompt een politiecontrole tegen om tien uur 's ochtends. "Maar het is ook gevaarlijk", vervolgt hij serieus, "om te rijden met drank op."

Het zijn geluiden die je de laatste jaren vaker hoort, en ze gaan hand in hand met strenge controles. Het is volgens de overheid een belangrijke factor geweest in het gestaag terugbrengen van het aantal verkeersdoden in het land. De poltie houdt nu ook gerichte controlecampagnes; van de zomer werd er extra gelet op snelheidsovertredingen, rond Nieuwjaar ligt de prioriteit - hoe kan het ook anders - bij alcoholcontroles.

De pakkans is verhoogd, en de eerste tekenen van een mentaliteitsverandering zijn er ook, maar Servië blijft een link land om te rijden. Auto's doden meer mensen dan vuurwapens, zoals een hoogleraar verkeersveiligheid stelde. Waar langdurige publiciteitscampages in West-Europa bijvoorbeeld de autogordel gemeengoed hebben gemaakt, staat zoiets in Servië in de kinderschoenen. Recent onderzoek gaf aan dat slechts 4 procent van de Serviërs een gordel draagt op de achterbank van een auto.

Een extra kwetsbare groep zijn jongeren. Waar het aantal verkeersdoden over de hele linie daalt, bleef dit voor deze leeftijdsklasse het laatste jaar stabiel.

Tijd voor actie, vindt de regering. "Dit jaar kwamen er al 76 jongeren om in het verkeer. Wij willen dat aantal niet terugbrengen, we willen het overlijden van jongeren in het verkeer stoppen", zei minister van transport Zorana Mihajlovic strijdlustig.

Dat is een zware opgave. Jongeren zijn moeilijker aan te spreken met klasssieke methodes, zoals verkeerscontroles en voorlichting. Een recent ongeluk in Belgrado, waarbij de negentienjarige chauffeur volgens de eerste indrukken van de politie aangeschoten was, te hard reed en niet beschikte over een rijbewijs, onderstreepte dat nog eens.

En dus is de werkgroep bezig met drastische maatregelen gericht op jongeren, die met spoed moeten worden ingevoerd. De periode waarin ze een voorwaardelijk rijbewijs met beperkingen krijgen, wordt verlengd, en ze mogen niet in auto's stappen die een bepaald aantal pk overschrijden.

Bovendien wil de regering dat media expliciet gevaren voor de verkeersveiligheid gaan benoemen in hun berichtgeving. Als er in reclames of informatieve programma's iets te zien is wat tegen de verkeerswet ingaat, moet dat erbij worden gemeld, vindt minister Mihajlovic.

Verreweg het spectaculairste plan is om jonge rijders maar helemaal van de weg te weren tussen elf uur 's avonds en zes uur 's ochtends. Dat geldt dan voor iedereen met een voorwaardelijk rijbewijs, en voor jongeren tot 21 jaar. Statistieken wijzen uit dat dit de tijd is waarin onervaren chauffeurs de meeste ongelukken veroorzaken.

Het plan kreeg heel wat bijval. Al moet er aan de timing wellicht nog wat worden geschaafd. Mihajlovic opperde dat het wellicht beter was de avondklok om twaalf uur te laten ingaan, zodat jongeren die wat laat van de sporttraining komen nog legaal naar huis kunnen rijden.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden