Nieuwsgierig stadsmeisje verbindt consument met boer

Wie in de supermarkt een netje rode uien koopt, heeft geen idee van de weg die dat product naar de winkel heeft afgelegd. Groeien die dingen in een kas of op de koude grond, in klei of in zand, in het coulissen-landschap van Drenthe of op de velden van Zeeland?

Ester van Aalst heeft dat idee inmiddels wel. Via Twitter volgt ze namelijk een heuse uienteler die via de sociale media nauwgezet zijn werkzaamheden bijhoudt. "Vanaf het planten van de ui, het opkweken, het oogsten: iedereen kan meekijken. En zo was ook te zien dat de uienteler er eerst vier cent voor kreeg, daarna drie cent en uiteindelijk geld moest toeleggen om het naar de biovergister te vervoeren, omdat werkelijk niemand zijn product wilde hebben. Dat realiseer je je niet op het moment dat je een zakje uien in de supermarkt koopt."

De uienteler is niet de enige die Van Aalst op Twitter volgt. Onder de accountnaam @boerenfluitjes probeert ze een netwerk op te zetten van mensen die voedsel produceren en die voedsel consumeren. Zij volgt de boeren, haar volgers zijn voornamelijk consumenten. En @boerenfluitjes is de verbindende factor.

"Ik vind het gewoon jammer dat stadsmensen vaak geen idee hebben hoe het met hun eten zit", zo motiveert ze haar werkzaamheden. Door de ogen van een stadsmeisje ontdekt ze het platteland, schrijft Van Aalst in haar Twitter-profiel. Inmiddels heeft ze meer dan 3900 volgers.

Maar Van Aalst verbindt de twee groepen niet alleen virtueel. Met 'Boerenfluitjes-arrangementen' gaat ze met groepen stadsmensen op bezoek bij de boer. Dan kan de boer of teler zelf uitleggen hoe hij werkt. "We gaan op ontdekking, leren meer over ons voedsel en horen waarom de ondernemer op zijn manier werkt."

Zoals bij Peter van de Ven, van asperge- en aardbeienkwekerij Vennenhof in St. Michielsgestel (Noord-Brabant). Op aardbeienlaarzen en met een flinke dosis nieuwsgierigheid luistert Van Aalst naar de uitleg over het oogsten van asperges. Wat is het verschil tussen folie en dubbelfolie op de aspergeplanten? Waarom moet er sowieso folie over? Terwijl Van de Ven op zijn knieën gaat zitten, vertelt hij dat de asperges een voor een uit de grond gehaald moeten worden. Nadat hij er een aantal ter illustratie heeft geoogst, duwt hij de aarde ook weer aan, zodat de asperges ook volgend jaar weer kunnen groeien.

Vervolgens laat Van de Ven zien hoe de asperges worden gewassen, dat ze in een koelcel moeten om verkleuring tegen te gaan en hoe ze gesorteerd worden. Van Aalst: "Zo kun je het verhaal van plant tot eindproduct volgen. Mensen hebben geen idee hoeveel werk het is en nu snap je waarom asperges zo duur zijn. Het is erg arbeidsintensief."

Van Aalst is met haar Boerenfluitjes vooral positief en ze velt dan ook geen oordeel over de methoden van de boer. Die mag zelf uitleggen waarom hij op zijn manier werkt en waarom hij dat het beste vindt. Neem Joris Mathijssen. Na het bezoek aan de Vennenhof en een aspergelunch is het tijd om zijn kaasboerderij te bezoeken. Mathijssen heeft net een nieuwe koeienstal. Een ruime stal, waar de koeien de hele dag in blijven. Ze kauwen op gras, sommige koeien liggen, anderen lopen langzaam rond. Mathijssen legt uit dat ze dat prima vinden.

Voor consumenten die vinden dat koeien altijd in de wei moeten lopen is dat misschien moeilijk te geloven. Van Aalst: "Boeren zijn divers en maken de keuzes die bij hen passen. Bij deze uitjes kunnen consumenten vragen waarom de boer zo werkt, dat geeft een completer beeld en mogelijkheden tot een eerlijke discussie. Ik zie graag dat de burger kiest aan de hand van kennis."

Van Aalst: "De consument kiest nu vaak voor het goedkoopste, maar wil tegelijk wel dat de boer het anders doet: dat de varkentjes in de modder lopen, dat het bedrijf duurzaam is. De consument realiseert zich niet dat daar ook een andere prijs bij hoort. Via Twitter en tijdens mijn bezoekjes aan boeren leren ze dat ze dan wel bereid moeten zijn daarvoor ook meer te betalen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden